IT-studenten Zahra Saadatmand Fredrika Bremer-stipendiat

IT-studenten Zahra Saadatmand tilldelades Fredrika Bremer-förbundets stipendium. Av totalt 210 sökande beviljades endast 19 studenter stipendiet. Zahra kommer ursprungligen från Iran och läser masterprogrammet Digital Leadership. Hon hoppas att den här utmärkelsen kan inspirera andra studenter att söka pengar under sin studietid.

Zahra Saadatmand
Studenten Zahra Saadatmand är nybliven Fredrika Bremer-stipendiat.

Hur stort är stipendiet?

– Det är på sammanlagt 20 000 kronor.

Vad planerar du att göra med pengarna?

– Jag tycker om att läsa böcker om teknik och självutveckling och under pandemin gör jag det mer än tidigare. Därför kommer jag att använda en del av pengarna till att köpa böcker. Dessutom är jag en så kallad free mover* så pengarna kommer att täcka en del av min studieavgift och levnadskostnad.

Några förslag till andra studenter om hur man skriver framgångsrika stipendieansökningar?

– Ansökan kan verka komplicerad men det finns några enkla och praktiska tips:

• Var dig själv
  • Skriv enkelt och tydligt
  • Kom ihåg att i de flesta ansökningar till stipendier som riktar sig mot studenter inte förväntas vara perfekta. Tanken med stipendierna är att stödja din utveckling, så skriv om dina framtida planer.
  • Till sist, tro på dig själv och tveka inte på att skicka in din ansökan.

Kände du till Fredrika Bremer innan du skickade in ansökan?

– Tyvärr hade jag inte hört talas om henne tidigare. Jag hittade stipendiet på universitetets webbplats och sedan läste jag mer om henne.

Fakta
  • Fredrika Bremer (1801-1865) var författare, jurrättsaktivist och välgörenhetsidkare och anses vara den svenska kvinnorörelsens främsta pionjär. (Källa Wikipedia).
  • Free mover kallas de studenter som ordnar studierna själva - bland annat ansökan och avgifter - utan hjälp av "sitt" universitet i hemlandet.

Område