Inspirerande studieresa till Cern

För femte året i rad har fysikstudenter och blivande fysiklärare fått möjlighet att åka på studieresa till CERN i Genève.

– Syftet med studieresan är att ge studenter det de inte kan få i Göteborg och uppmuntra dem inför framtiden, säger Dag Hanstorp, professor i experimentell fysik vid Göteborgs universitet.

Sedan fem år tillbaka leder han studieresor till CERN. Förutom sistaårsstudenter på kandidatprogrammet i fysik och blivande ämneslärare vid Göteborgs universitet finns också utrymme för tre gymnasielärare i fysik att följa med på resan.

– De som är intresserade kan anmäla sig. Tanken är att gymnasielärarna, förutom att få kunskap och motivation, också ska bli medvetna om att kandidatprogrammet i fysik vid Göteborgs universitet finns.

Årets resa bjöd på unik upplevelse

I år fick studieresenärerna en exceptionell chans. För första gången blev det möjligt att åka hundra meter ner under jord och få se detektorn CMS på den största acceleratorn LHC. CMS är en av de två detektorer som användes vid upptäckten av Higgspartikeln.

– Det var första gången vi fick den möjligheten, eftersom LHC just nu är stängd på grund av underhållsarbete. När den är igång är det förbjudet att tillträda.

Sammanlagt åkte 24 personer med på den tre dagar långa studieresan till CERN.

– Jag tror att resan, förutom nya kunskaper, gett inspiration till alla som var med, säger Dag Hanstorp.

Kontakt:
Dag Hanstorp, professor i experimentell fysik vid Göteborgs universitet.
031-7869141 , 0766-229141, dag.hanstorp@physics.gu.se

Film av Johan Wingborg och Eva Lundgren.