Hundratals elever till årets "Fönster mot naturvetenskap"

Den 23-24 oktober kommer närmare niohundra elever från årskurs tre besöka Naturvetenskapliga fakulteten vid Göteborgs universitet för att lyssna på föreläsningar, göra laborationer och ställa frågor.

Elev använder mikroskop.

Fönster mot naturvetenskap är Naturvetenskapliga fakultetens aktivitet mot gymnasieskolan. Under två dagar erbjuds mängder av aktiviteter för de närmare 900 hundra elever som anmält sig och som besöker universitetet tillsammans med sina lärare.

Polarexpeditioner och forskning med drönare

Det är många spännande ämnen och aktiviteter eleverna möter. Polarforskare berättar om äventyrliga expeditioner till Nordpolen och sydpolen och levandegör hur det ser ut ombord på en isbrytare. Och forskare i geovetenskap visar hur drönare och satelliter kan användas i forskningen. Drönare har revolutionerat många olika områden, inte bara inom geovetenskap.

Andra punkter på programmet är Liv i universum, Med hjälp av kemi kan vi tillverka läkemedel och Återbruk och byggnadsvård.

Elever och lärare får även möta naturvetarstudenter som berättar om sin studietid vid Göteborg universitet och om studentlivet i Göteborg.

Undersöker alltifrån träd till Iphone

Besöksdagarna bjuder också på mängder av laborationer, till exempel får eleverna titta på kärnor från träd i bergsregioner och med trädkärnornas hjälp granska tidigare klimathändelser.

Varifrån metallen i Iphonen kommer prövas i andra försök. Och det finns också möjlighet att undersöka varför antibiotika hjälper vid vissa infektioner och inte vid andra.

Kontaktperson: Marie Jensen, samordnare, 031-7869851, 0766-229851, marie.jensen@science.gu.se