Hot mot folkstyret eller demokratins väktare?

I den senaste tidens världspolitik har både Brexit och Donald Trumps inreseförbud blivit frågor för jurister. I Tyskland har Vattenfall stämt staten på grund av ett regeringsbeslut om att avveckla kärnkraften. I Sverige är det till följd av domstolsbeslut som vi har reklam för spel och alkohol i dagspressen och receptfria läkemedel i mataffären.

Var går skiljelinjen mellan politikernas sfär och juristernas? Är det sant att juristerna har fått allt mer att säga till om? Och är juristernas makt ett hot mot vår demokrati?

Anna Wallerman, biträdande lektor i processrätt vid juridiska institutionen presenterar och diskuterar ämnet.

Lyssna på Kunskapslunch 2017-02-28 med Anna Wallerman

Anna Wallerman är juris doktor och biträdande lektor i processrätt vid juridiska institutionen. Hennes forskning handlar om rättsligt beslutsfattande och domstolarnas roll i samhället.

Läs mer om Handelshögskolans Kunskapslunch