Hon leder stort projekt inom Läsrörelsen

Efter framgångarna med Millennium-boken skänker författaren David Lagercrantz pengar till ett läsprojekt på 200 skolor i Sverige. Huvudpedagog är Ann Boglind från Göteborgs universitet.

Anann boglindn Boglind, lektor i svenskämnets didaktik vid institutionen för litteratur, idéhistoria och religion, blev nyligen kontaktad av Läsrörelsens ordförande Elisabeth Reslegård. Hon undrade om Ann Boglind ville vara huvudpedagog för läsprojektet Berättelser som förändrar.

– Jag har egentligen gått i pension, men tycker samtidigt att det är roligt att jobba. Det här projektet passar också min litteraturdidaktiska bakgrund: jag har forskat och skrivit om barn- och ungdomslitteratur och jobbat över 30 år på en skola i Bergsjön. Så jag tänkte att jag hänger på! säger Ann Boglind.

Zlatan-boken drog en ny publik

Projektet tillkom efter att författaren David Lagercrantz beslutat att skänka en del av intäkterna från sin Millennium-bok Det som inte dödar oss till Läsrörelsen. Hans vilja att hjälpa läsfrämjande projekt väcktes efter boken om Zlatan Ibrahimović: där mötte David Lagercrantz en helt annan publik än vad han brukar. Han insåg att boken lästes av en typ av förortskillar som i vanliga fall inte läser så mycket litteratur. Dem ville han fånga upp.

– David Lagercrantz engagemang är seriöst. Han är uppvuxen i en litterär, borgerlig familj med Olof Lagercrantz som pappa, det är en väldig kontrast till det förortsliv som Zlatan beskriver, där man inte får minsta lilla putsning i hur man uppför sig. Där handlar det om aggressivitet, att hävda sig och kämpa, man måste vara väldigt duktig om man ska komma någon vart. Den kampen blev David imponerad av, det märktes att han var tagen av det här människoödet.

Spridning bland skolorna

Totalt kommer 200 skolor att involveras i läsprojektet: 100 högstadieskolor och 100 gymnasieskolor. Inbjudan går ut till skolorna under maj månad.

– Hälften av platserna går till de skolor som anmäler sig först. Resten av platserna sker genom en fördelning där vi ser till att det blir en socioekonomisk och geografisk spridning av skolorna, säger Ann Boglind.

Hela klassen läser samma bok

Som huvudpedagog är hon med och tar fram lämpliga böcker till projektet, totalt åtta noggrant utvalda romaner, biografier och serieromaner som kommer att skickas ut i klassuppsättningar till skolorna under 2017. Med böckerna skickas en idéskrift för lärarna om hur de kan arbeta med litteraturen, och filmer där författaren eller någon annan ställer frågor om boken till eleverna. Tanken är att hela klassen ska läsa samma bok.

– Då blir den en referensram när de sedan läser annat, och de kan även följas åt i läsningen, dramatisera och göra andra kreativa aktiviteter under tiden de läser. De ska också kunna göra iakttagelser i läsningen: hur har författaren arbetat för att skapa spänning i boken, eller för att läsaren ska känna sympati eller antipati för huvudpersonen? Vi ska slå ett slag för att de ska läsa litterärt, läsa det som litteratur och inte bara läsa för innehållets skull.

Ska få eleverna att läsa på djupet

Idén med projektet är just att få eleverna att läsa böcker på ett nytt sätt, och att öka deras lust att läsa i skolan.

– Den senaste forskningen – som har studerat 500 tonåringar och deras läsning – visar att läsningen inte är så dålig, men tonåringarna ser det som en fritidssysselsättning. Skolan är inte något vidare på att få dem att läsa. Där förlorar vi något, man behöver lära sig att läsa på djupet. Vi vill slå ett slag för att det kan vara stimulerande att läsa litteratur i skolan. Det skapar samtal, eleverna börjar prata med varandra om saker de inte vanligtvis pratar om, väsentliga saker.

Projektet Berättelser som förändrar sjösätts på Bokmässan 2016. Därefter bjuds rektorer, lärare och skolbibliotekarier in till en konferens under hösten. Postkodlotteriet och David Lagercrantz bekostar läsprojektet, som kommer ett utvärderas kontinuerligt med hjälp av följeforskare.

Ann Boglind har tidigare arbetat med både utbildning och fortbildning av lärare, skrivit läroböcker för skolan och kursböcker för universitet, arbetat med Litteraturbanken och varit ordförande i Svensklärarföreningen.

Bilden är tagen av Thomas Melin.