Framsida Hög tid för Göteborg

Hög tid för Göteborg - Boksläpp och seminarium

Den 22 oktober släpps för första gången en forskarantologi om Göteborg. Boken utgår från göteborgarnas svar i fem års lokala SOM-undersökningar.

Hög tid för Göteborg

I samband med Göteborgs 400-års jubileum och firandet av 100 år av demokrati i Sverige släpps Hög tid för Göteborg - SOM-institutets första forskarantologi baserad på SOM-undersökningen i Göteborg. Boken innehåller resultat och analyser från de senaste fem årens undersökningar, och fokuserar bland annat på frågor om staden i sig och stadsmiljön, lokal demokrati och politik samt trygghet och segregation.

De fem årens upprepade mätningar, som genomförts i samverkan med Göteborgs Stad, har gett upphov till ett unikt datamaterial inklusive goda möjligheter att studera skillnader mellan olika områden och demografiska grupper i Sveriges näst största stad. Boken, som kommer att bli fritt tillgänglig via SOM-institutets webbsida, är också ett sätt att betala tillbaks det engagemang som tiotusentals göteborgare visat då de deltagit i våra undersökningar under de senaste fem åren.

Seminariet den 22 oktober

Hög tid för Göteborg presenteras vid ett seminarium i Torgny Segerstedtsalen mellan 09:00 och 12:00 fredagen den 22 oktober. Seminariet riktar sig främst till företrädare för Göteborgs Stad och de som är verksamma i kommunen, men även till politiker, journalister, myndighetsföreträdare och andra forskare. Vill du närvara under seminariet? Läs mer och anmäl dig. Antalet platser är begränsade.

Seminariet livesänds också via www.gu.se/som-institutet. Hålltiderna är följande:

• fr.09:00 Kaffe och smörgås för gäster på plats
  • 09:30 Välkomna: Hög tid för Göteborg
    BJÖRN RÖNNERSTRAND
    Fil dr, SOM-institutet
  • 09:55 Speglar mitt eget kvarter upplevelsen av min stad?
    CHARLOTTA MELLANDER (på länk)
    Professor, Handelshögskolan i Jönköping
  • 10:20 Hur mår demokratin i Göteborg?
    HENRIK EKENGREN OSCARSSON
    Professor, Göteborgs universitet
  • 10:40 Förtroende och tillit i en segregerad stad
    MARIA SOLEVID
    Docent, Göteborgs universitet
  • 11:00 (O)trygghet i Göteborg?
    HANNA SAHLIN LILJA & SEBASTIAN LUNDMARK
    Doktorand, Lunds universitet/ Fil dr, SOM-institutet
  • 11:20 Göteborg - Europas grönaste stad?
    NIKLAS HARRING
    Docent, Göteborgs universitet