"Hjälper oss förstå hur universum har utvecklats"

Nobelpriset i fysik år 2019 tilldelas tre forskare för bidrag till förståelsen för universums utveckling och för jordens plats i universum.

Illustration med en person på jordklotet. Rymden utanför.

Forskaren James Peebles belönas för att ha bidragit till ny förståelse av universums utveckling och Michel Mayor och Didier Queloz för upptäckten av en planet i bana kring en solliknande stjärna utanför vårt solsystem.

Nittiofem procent är mörk materia

Forskaren James Peebles teoretiska ramverk, som han utvecklat sedan mitten av 1960-talet, ligger till grund för nuvarande bild av universum. Den rådande bigbangmodellen beskriver universum från och med födelsen för nästan 14 miljarder år sdan. Sedan dess har universum expanderat och blivit större och kallare.

James Peebles har kunnat tolka avtryck från universums tidigaste barndom och upptäcka nya fysikaliska processer. Resultatet har visat att hela 95 procent av universum består av okänd mörk materia och mörk energi. Bara fem procent är materia som vi känner till, den som bygger upp stjärnor, planeter och vår jord, inklusive växter, djur och människor.

– Peebles arbete hjälper oss förstå hur universum har utvecklats. Hans studier kommer antagligen att ligga till grund för kommande forskning, både den materia universum är uppbyggd av och hur universums expansion fungerar, säger Maria Sundin, astrofysiker vid Göteborgs universitet.

Upptäckte första planeten utanför vårt solsystem

Michel Mayor och Didier Queloz upptäckte 1995 den allra första planeten utanför vårt solsystem, en exoplanet, som går i bana kring en solliknande stjärna i vår hemgalax Vintergatan. Stjärnhimmel med pil mot planeten 51 Pegasi bMed hjälp av specialbyggda instrument kunde Mayor och Queloz observera planeten 51 Pegasi b, ett gasklot jämförbart med solsystemets största gasjätte, Jupiter.

Upptäckten var en omvälvning inom astronomin, och sedan 1995 har över 4 000 exoplaneter hittats i Vintergatan.

Maria Sundin– Upptäckten av exoplaneter har varit ett av de allra hetaste forskningsämnen inom astronomin sedan 1995. Tanken på att det eventuellt kan finnas jordliknande planeter intresserar och berör många människor. Men forskarna har också hittat många andra typer av spännande exoplaneter; till exempel superjordar, heta gasplaneter och oceanplaneter.

Flera nya projekt för att hitta exoplaneter är nu på gång och en överskuggande fråga är om det finns liv på någon av dem.

Till vårterminen 2020 ger Maria Sundin en kurs på Göteborgs universitet om just exoplaneter.

– Det verkar ju ligga alldeles rätt i tiden, säger hon.

Nobelpristagare i fysik 2019

James Peebles, född 1935 (84 år) i Winnipeg, Kanada. Fil.dr 1962 vid Princeton University, USA. Albert Einstein Professor of Science vid Princeton University, USA.
Michel Mayor, född 1942 (77 år) i Lausanne, Schweiz. Fil.dr 1971 vid Université de Genève, Schweiz. Professor vid Université de Genève, Schweiz.
Didier Queloz, född 1966 (53 år). Fil.dr 1995 vid Université de Genève, Schweiz. Professor vid Université de Genève, Schweiz och University of Cambridge, Storbritannien.

Foto:
Illustrationer: Johan Jarnestad. The Royal Swedish Academy of Sciences.
Porträttfoto Maria Sundin, fotograf Johan Wingborg.