Hannah kollar in i kameran

Hannah gör praktik i London

Med hjälp av ett stipendium från Sten A Olssons Stiftelse gör Hannah Carlsson praktik på Svenska Handelskammaren i London. En upplevelse som varit både rolig och lärorik.

Stenastiftelsens logotyp

Mina arbetsuppgifter på kammaren är väldigt varierande. Jag och Business services-teamet tar fram olika accelerator- och tillväxtprogram för svenska företag som vill etablera sig här i Storbritannien. Utöver det genomför vi även marknadsundersökningar, matchmaking och partnerskap med bolag som efterfrågar den typen av tjänster. Vi strävar alltså konstant efter att främja handelsrelationer mellan Sverige och Storbritannien.

Vad har praktiken gett dig hittills?

Jag har fått mycket erfarenhet och ökad medvetenhet om internationell handel och företagsamhet i en konstant föränderlig värld. Ett år på SCC i London är också en  fantastisk möjlighet att starta sin internationella karriär och bredda sitt nätverk bland inspirerande män och kvinnor i kanske den mest internationella av alla städer.

Hur är London som stad?

Livet i London är väldigt intensivt och händelserikt, såväl professionellt som privat. Som stad har London verkligen något att erbjuda precis alla. Man blir aldrig uttråkad utan istället konstant inspirerad och man får definitivt mersmak.

Vad tar du med dig från din tid på Handelskammaren i London?

När praktikperioden i London är slut har jag med mig otroligt mycket professionell arbetserfarenhet och har fått en inblick i den brittiska affärskulturen. Det har gett mig mycket och det är verkligen ett perspektiv som jag ser fram emot att ta med mig till mina framtida arbetsplatser. Utöver det tar jag med mig fantastiska kontakter och ett fantastiskt team här på kammaren och vänner för livet. En dröm efter praktikperioden här i London är att fortsätta arbeta i en internationell miljö med affärsutveckling och strategisk ledning inom ett bolag som jag starkt tror på och som jag delar vision med.

Vad säger du till den som funderar på att söka?

Jag uppmanar verkligen alla att söka praktikplats på Svenska Handelskammaren i London. Det är en fantastiskt fin möjlighet och inte minst ett minne för livet.

Navigate to video: Hannah gör praktik i London
Video (0:1:46:)
Hannah gör praktik i London
Stipendier för praktik på handelskamrar

Tack vare generöst stöd från ett antal stiftelser har Handelshögskolan möjlighet att erbjuda framför allt programstudenter stipendier för praktik på svenska handelskamrar runt om i världen.

Sista ansökningsdag: 20 januari 2023
Läs mer om alla stipendierna

• San Francisco och Silicon Valley
    Finansieras av Sten A Olssons Stiftelse