Hoppa till huvudinnehåll
Länkstig

Handbok i ledarskap och kreativitet

Publicerad

Globaliseringen och den snabba teknologiska utvecklingen har gjort kreativitet och innovation till viktiga framgångsfaktorer för många företag. Men hur blir ett företag mer kreativt? Vad bör ledare göra och hur leder man kreativa arbetslag? I den nya boken Handbook of research in leadership and creativity, med Sven Hemlin som redaktör, samlas den senaste forskningen i ämnet.

Boken består av tre delar. En fokuserar på ledarskapsfunktioner och identifierar olika aktiviteter som måste genomföras för att kreativa satsningar ska bli framgångsrika. Den andra delen undersöker vilken effekt en ledares olika handlingar och beteenden kan ha på anställdas kreativitet. Den tredje delen studerar specifika domäner i vilka organisationer söker kreativitet.

Läs mer om boken här

Läs också

Intervju med Sven Hemlin om kreativitet: Man kan absolut lära sig att bli mer kreativ!

Inlägg om kreativitet på gri-bloggen: Jakten på kreativitet

Nyhet: Initiativkraft viktigt för innovationer