GU-professor får Danmarks största arkeologipris

Professor Kristian Kristiansen har belönats med Erik Westerby-prisen. Priset delas ut vid en ceremoni på Nationalmuseet i Köpenhamn den 10 maj 2017.

Kristian Kristiansen

Erik Westerby-prisen är Danmarks största arkeologipris. Det är uppkallat efter Erik Westerby som var jurist och skicklig amatörarkeolog. Efter hans död 1981 instiftades ett stort pris till hans ära som delats ut sedan 1983.

– Det känns riktigt bra att få detta erkännande, säger Kristian Kristiansen.

Spelat en avgörande roll

Kristian Kristiansen är född 1948 på södra Jylland och studerade förhistorisk arkeologi vid Aarhus Universitet där han tog en magisterexamen 1975.

Hans studier sammanföll med ett skifte i arkeologin som innebar en övergång från ett kulturhistoriskt fokus till en mer vetenskaplig linje. Utvecklingen kom att kallas New Archaeology och Kristian Kristiansen har genom en serie artiklar och presentationer spelat en avgörande roll för utformningen av denna nya inriktning i Skandinavien.

– Jag har samarbetat med naturvetenskap sedan mina tidiga år som forskare. Först med pollenbiologer vilket ledde till insikter om människans påverkan på miljön i det förflutna, de senaste åren med DNA-forskare och kartläggning av genetiska förändringar. Arkeologi och naturvetenskap ingår i en fruktbar symbios som fortfarande öppnar dörrar till ny kunskap.

Med bronsåldern i centrum

Genom hela karriären har det varit bronsåldern som har stått i centrum för hans arbete. År 1998 presenterade han sin doktorsavhandling Europe Before History som innebar ett genombrott för ambitionen att teckna en ny, mer enhetlig, bild av Europa under bronsåldern.

Linjen följdes upp med boken The Rise of Bronze Age Society där Kristian tillsammans med Thomas Larsson fokuserat på långväga förbindelser och ideologiska sammankopplingar mellan Europa och Främre Orienten.

Samma fokus har löpt genom ett antal stora projekt genom åren, inte minst det europeiska projektet ”The Rise” där man genom DNA- och isotopanalys försöker identifiera spår av migration i slutet av stenåldern och bronsåldern.

Kristian Kristiansen är idag ansvarig för Göteborgs universitets stora kulturarvssatsning Centre for Critical Heritage Studies (CCHS). Han har innehaft en professur vid Göteborgs universitet sedan 1994.

Text: Cecilia Köljing