Grattis Oskar!

När Publicistklubben Väst nyligen delade ut sitt pris till Årets bästa examensarbete gick det till Oskar Sonn Lindell för Sagan om ringen, texten om societetsläkaren Axel Munthe och Tutankhamuns ring. Oskar läste magisterprogrammet i journalistik på Institutionen för journalistik, medier och kommunikation (JMG) höstterminen 2012. Han hade Ingrid Carlberg (journalist, författare och JMG:s gästprofessor under året) som handledare och examinerades i januari. Examensarbetet (magisteruppsatsen) gjorde han i samarbete med tidskriften Filter och reportaget publicerades i Filter #31.

I arbetet går Oskar systematiskt tillväga för att spåra upp en ring som ska ha tillhört den adlige läkaren Axel Munthe och som, enligt utsago, ska ha härstammat från Tutankamons grav. Med ringen i fokus går Oskar på djupet med problematiken kring antika föremål som finns i privat ägo.

Oskar frilansar nu för Filter men kommer snart ingå i redaktionen på ett vikariat.

Alla på JMG säger stort grattis och önskar honom lycka till i framtiden!