Grammatikfestivalen utforskar digitaliseringens påverkan på språket

Sociala medier, diskussionsforum, e-post och chattverktyg – en stor del av vår kommunikation sker idag digitalt. Hur påverkar det språket och vad innebär det för språkforskning och språkinlärning? Den 25 mars arrangeras Grammatikfestivalen och årets tema är grammatik och digital kommunikation.

Grammatikfestivalen på Göteborgs universitet är i år ett hybridevenemang. Den arrangeras på plats på Humanisten, men går också att följa digitalt via zoom. Årets tema fångar upp det faktum att mer och mer av vår kommunikation är digital.

– Människor som tidigare knappt skrivit alls formulerar idag massor av textmeddelanden och inlägg på sociala medier Det är intressant att titta på hur det påverkar språket, säger Evie Coussé som är en av arrangörerna.

I ett forskningsprojekt undersöker hon och hennes kollegor pågående språkliga förändringar i svenska genom att titta på inlägg som publicerats på Twitter, Familjeliv och Flashback under de senaste 20 åren.

– Det är inte redigerat skriftspråk och inte heller talspråk, utan ett sorts mellanting. På så sätt är sociala medier ett tillskott till språkforskningen och en genre som inte funnits tidigare.

Mindre formellt på Familjeliv

Att texterna är informella gör att man kan upptäcka språkliga förändringar tidigare än i exempelvis redigerade tidningstexter, som språkforskningen traditionellt sätt tittat mycket på. Även texternas innehåll är mindre formellt. På diskussionsforumet Familjeliv kan det till exempel handla om barnlämning och vabb.

– Det är lite som att ha tillgång till fikapausens språk i skrift, säger Evie Coussé.

Dessa nya och snabbt föränderliga former av kommunikation utmanar också teoretiska språkliga modeller.

– Analyser av talat informellt språk med dess effektivitet, anpassningsförmåga och konversationsstruktur behöver nu integreras med grammatiken som traditionellt sett mest har fokuserat på skriftspråksstrukturer, säger Eleni Gregoromichelaki, professor i lingvistik.

På festivalen föreläser hon om en ny forskningsmetod för att studera hur språket används i textbaserade chattar.

Digital läskompis

Andra föredrag kommer bland annat beskriva hur en ”digital läskompis” kan hjälpa skolbarn att öva på läsförståelse och hur artificiell intelligens (AI) används som virtuella konversationspartners när elever lär sig främmande språk.

Vad innebär denna mångfald av digitala resurser och alltmer komplexa lärmiljöer för utbildning och samhälle? Det kommer också att diskuteras under dagen.

Festivalen en del av Grammatikdagen

Grammatikfestivalen är Göteborgs universitets bidrag till den nationella Grammatikdagen som arrangeras av Svensklärarföreningen och Språkkonsulterna. Det är trettonde gången som festivalen arrangeras och syftet är att höja statusen för grammatik och sprida insikten att grammatik är roligt.

Grammatikfestivalen arrangeras av Institutionen för filosofi, lingvistik och vetenskapsteori, Institutionen för språk och litteraturer samt Institutionen för svenska, flerspråkighet och språkteknologi, alla vid Göteborgs universitet.

Kontakt:
Evie Coussé, forskare och arrangör, tel: 031-786 4589, e-post:
evie.cousse@sprak.gu.se

Text: Janna Roosch och Monica Havström

Grammatikfestivalen 2022

Tid: 25 mars 2022, kl. 10:55–17:00
Plats: Hörsal J222, Humanisten, Renströmsgatan 6, Göteborg. Samt online via Zoom
Tema: Grammatik och digital kommunikation

Fullständigt program: https://www.gu.se/evenemang/grammatikfestivalen-2022-grammatik-och-digital-kommunikation