Mats jönsson sitter i publik på Göteborgs Film Festival
Foto: Tobias Åkesson

GPS400 på Göteborgs Film Festival

Mats Jönsson från GPS400: Centrum för samverkande visuell forskning deltog på Göteborgsepoker på Göteborgs Filmfestival den 1 februari.

Filmvisning med ett flertal filmer från 1960-talets Göteborg visades med fokus på de förändringar som skedde i staden och den omvälvande tiden. Bland annat visades Torbjörn Brobergs Studie i brått, en reklamfilm producerad för Göteborgs Spårvägar. Vidare visades nyfunna bilder från byggnationen av Älvsborgsbron och Göteborgs hamnområde. Visningen avslutades med en skildring från Östra Nordstan i Lars Ulvenstams Dom spränger i min stad i mitt hjärta från 1964. Visningen presenteras av Kajsa Hedström från Svenska Filminstitutet och Mats Jönsson från GPS400: Centrum för samverkande visuell forskning vid Göteborgs universitet.