Göteborgsforskare ska studera vintern i Arktis

För första gången ska Arktis studeras på plats under en hel vinter. Med på den unika expeditionen finns flera svenska forskare, bland annat från Göteborgs universitet.

Att smältande glaciärer har en stor betydelse för klimatförändringar och stigande havsnivåer är väl känt. Ändå är kunskapen om klimatet vintertid på Arktis begränsad, vilket är bakgrunden till den expedition med den tyska isbrytaren Polarstern som startar i höst. Mätningar ska göras i såväl havet och isen som i atmosfären och ombord på fartyget finns forskare från flera länder och olika forskningsdiscipliner. En av dem är Katarina Abrahamsson, professor i analytisk och marin kemi vid Göteborgs universitet, som nyligen intervjuades i P1 Morgon om sin medverkan på expeditionen.

– Fokus är att förstå hur arktiska klimatet har blivit påverkat och påverkas av de klimatförändringar vi ser. Så det är både atmosfärforskning, oceanografi och biologi som kommer att utföras, berättar Katarina Abrahamsson.

Rent tekniskt kommer fartyget att ”frysas in” i ett lämpligt isflak och sedan driva med det förbi Nordpolen och söderut. Kylan och de stora avstånden är stora utmaningar, vilket är förklaringen till att expeditioner tidigare skett företrädesvis på sommaren. Bland annat kommer den svenska isbrytaren Oden bistår med bränsle och proviant.

– Det är logistiskt väldigt svårt att komma så högt upp, och sedan klara av att vara infryst så länge. Det blir ju en logistisk apparat med att få dit nya forskare, byta besättning och få dit bränsle, säger Katarina Abrahamsson till P1 Morgon.

Expeditionen planeras att starta från Tromsö i september och ska sedan pågå under drygt ett år.