Göteborgs universitet Sverigebäst på forskning om affärsetik och CSR

Göteborgs universitet är bäst i Sverige på forskning om Corporate Social Responsibility (CSR) och affärsetik. Det slås fast i en nyligen publicerad vetenskaplig studie.

Det är tre amerikanska forskare har granskat de senaste tio årens internationella affärsetiska forskning för att ta reda på vilka universitet i världen som bidrar mest till debatten om till exempel VD-löner, barnarbete och företagens samhällsansvar. Studien visar att Göteborgs universitet är en av världens 100 mest inflytelserika aktörer på området och den ledande aktören i Sverige.

Niklas Egels-Zandén, författare till ett antal av de bedömda artiklarna och föreståndare för Centre for Business in Society på Handelshögskolan i Göteborg, tycker att rankingen bekräftar Göteborgs universitets ledande ställning inom forskningen om Corporate Social Responsibility (CSR). Han gläds också över att det görs en utvärdering av forskningen på området.

Det unika med denna utvärdering är att den fokuserar på internationellt publicerad vetenskaplig forskning i de mest välansedda tidskrifterna inom CSR-fältet.