Göteborgs universitet stärker samarbetet kring Europafrågor

Göteborgs universitet ökar sitt engagemang i Europafrågor när Centrum för Europastudier nu knyter till sig experter inom näringsliv, myndigheter och politiken med EU-kommissionär Cecilia Malmström i spetsen. På fredag möts dessa och ett nybildat forskarråd för första gången.

Ansvarsfullt och engagerat samverkansarbete är ett av målen i Göteborgs universitets vision för vad universitetet ska vara år 2020. Här ligger Centrum för Europastudier (Ces) och Centrum för Europaforskning (Cergu) redan långt framme. I våras etablerade Ces ett råd där toppnamn inom näringsliv, myndigheter och politiken ingår. En av medlemmarna är EU-kommissionär Cecilia Malmström, som också är hedersdoktor och tidigare student vid Samhällsvetenskapliga fakulteten där de båda centrumen ingår.

– Vi är väldigt glada och stolta över att ha kunnat få till stånd det här rådet. Via detta kommer vi att stärka kopplingarna till det omgivande samhället och avsevärt förbättra den långsiktigt strategiska utvecklingen av utbildningarna, säger Urban Strandberg, studierektor vid Centrum för Europastudier.

Också inom forskningen kring Europafrågor har universitetet förstärkts, genom att knyta till sig ett ”Advisory Board” av framstående forskare från olika universitet i Europa, samt från Fudan University i Shanghai.

- Cergu och Ces bildar tillsammans en komplett akademisk miljö med täta kopplingar mellan forskning, utbildning och samverkan med omvärlden, säger Urban Strandberg. Nu stärks denna samverkan än mer.

I slutet av veckan, 4-5 oktober är det officiell avspark för de nya satsningarna kring Europafrågor. Det sker i samband med Centrum för Europastudiers årliga examensceremoni. Då delar centrumet också för första gången ut det nyinstiftade Rutger Lindahl-priset för bästa master-uppsats i europastudier.

Ceremonin inleds med ett öppet seminarium där Cecilia Malmström som huvudtalare ger sin syn på ” What are the consequences of the economic crisis on European cooperation and integration?”.