Gör guide-app om kvinnliga aktivister

Moa Bergström läser sista terminen på masterprogrammet i digital humaniora och planerar att göra en webbaserad guide-app som examensarbete.

Hon upptäckte programmet då hon ville bygga på sin tidigare utbildning.

– Jag hade läst kulturarvsstudier med inriktning mot historia och ville läsa vidare. Jag tyckte att digital humaniora lät kul, mer praktiskt och inte bara teoretiskt så jag tänkte att det skulle bli ett bra komplement. Jag har även läst japanska och pluggat i Japan i ett år och så har jag läst konst- och bildvetenskap, säger Moa Bergström.

Moa Bergström

Hon började på programmet hösten 2020, mitt under coronapandemin, men trots att hon inte har kunnat vara på plats fysiskt hela tiden, tycker hon att det har fungerat bra.

– Vissa saker har vi inte kunnat göra, som att digitalisera arkivmaterial, men det har definitivt funkat ändå tack vare alla tekniska lösningar.

Blivit mer intresserad av teknik

Under det tvååriga programmet har hon fått testa på nya saker och blivit mer intresserad av teknik.

– Vi har fått göra mycket som jag aldrig hade gjort tidigare, som programmering, 3d-modeller, spelprogram. Det var svårt i början, men man lärde sig efter hand. Det är väldigt brett, säger Moa Bergström.

Efter studierna vill Moa Bergström arbeta med kulturarv och teknik. Mastersprojektet som hon just har påbörjat är en webbaserad guide-app där man ska kunna skanna QR-koder och få information om kvinnor i olika aktiviströrelser i Göteborg.

– Till exempel var det en rösträttsmarsch som började vid Järntorget, och det har funnits ett kvinnohus i Gamlestaden.