Thaher Pelaseyed porträtt
Thaher Pelaseyed, forskarassistent på institutionen för biomedicin, forskar om hur människans tarm skyddas mot bakterieinfektion.
Foto: Malin Arnesson

Fyra frågor till Thaher Pelaseyed, ”Årets Forskningshandledare”

Stort grattis till Thaher Pelaseyed som till den fina utmärkelsen ”Årets Forskningshandledare”! Utmärkelsen delas ut av kårutskottet Studenter i Forskning (SiF).

Vad betyder denna utmärkelse för dig?

Det betyder jättemycket! Jag är väldigt glad att jag har inspirerat min masterstudent Majd Tabbara. Jag hoppas att jag har sått en frö av nyfikenhet hos Majd och jag sänkt tröskeln till en forskarkarriär. Många studenter, inklusive mig själv en gång i tiden, såg på forskning som något läskigt och svårt. Visst, att forska är ingen dans på rosor, men det är samtidigt det roligaste man kan hålla på med om man söker nya utmaningar.

Beskriv ditt engagemang för handledning av studenter i forskningen.

Studenter som sommarforskar eller gör examensarbete behöver handfast handledning. Det innebär att vi diskuterar frågeställningar, metoder och tolkning av resultat på en daglig basis. Mina studenter ska få prova på nya metoder och att de ska uppleva att deras arbete är betydelsefullt, för deras egen framtid men också för forskningsfältet.

Vad tycker du själv är mest roligt med att handleda studenter i forskning?

Jag lär mig jättemycket från den feedback jag får från mina studenter. Jag tvingas omvärdera hypoteser och gräva ner mig i forskningslitteraturen. Med det växer jag som forskare. Det är också otroligt roligt och värdefullt att arbeta sida vid sida med studenter från olika bakgrund.

Vad har du på gång i din egen forskning – kan du nämna något som känns extra spännande?

Vi har skapat en ny musmodell där tarmepitelet saknar ett membranbundet glykosylerat protein (mucin) vars funktion är dåligt undersökt. Vi ser stora störningar i tarmbarriären som vi inte hade förväntat oss och mössen är känsliga för tarminfektioner. Vi planerar nu en hel serie experiment för att förstå vad som är på gång. Det är oerhört spännande och det håller mig vaken om nätterna!