Illustration som visar äldre personer som utför olika aktiviteter
Foto: Kristina Edgren

Forskningsstöd från Vetenskapsrådet

AgeCap-forskarna Ingmar Skoog, Kaj Blennow, Henrik Zetterberg och Silke Kern som har fått forskningsstöd från Vetenskapsrådet

Ingmar Skoog, Kaj Blennow och Henrik Zetterberg har fått 4,8 miljoner kronor vardera i forskningsstöd under 4 år av Vetenskapsrådet. Konkurrensen var hård och det var bara 26 % av alla ansökningar som fick bidrag. Ingmar Skoogs projekt handlar om befolkningsstudierna H70 i Göteborg som pågått i över 50 år och där de just nu undersöker en ny födelsegrupp född 1952–1954.

Vetenskapsrådet gav Silke Kern en förlängning med 3 år av sitt bidrag på 5,5 miljoner kronor för undersökning av nya biomarkörer för tidig demens inom H70 Clinical Studies och H70 befolkningsstudier.

Forskargruppen, som är belägen på Wallinsgatan, har ett mycket nära samarbete med Henrik Zetterberg och Kaj Blennow rörande deras forskning om biologiska markörer vid Alzheimers sjukdom.