Fyra forskare vid Forskarskolan FUDEM sitter och diskuterar i ett panelsamtal
Forskarna (fr.v.) Ulrika Dahl, Jenny Gunnarsson Payne och Stefan Jonsson samt doktoranden Felicia Hägerbäck, samtliga knutna till Forskarskolan FUDEM, deltog i en paneldiskussion under invigningen. Moderator (längst t.h.) Ov Cristian Norocel.
Foto: Erik Pedersen

Forskarskolan FUDEM är invigd

Under torsdagseftermiddagen den 15 februari 2024 samlades medverkande, forskare och doktorander, tillsammans med personal och studenter vid Göteborgs universitet i Humanistens hörsal för att inviga Forskarskolan The Future of Democracy: Cultural Analyses of Illiberal Populism in Times of Crises (FUDEM).

Eftermiddagen inleddes med invigningsanförande av Olga Sasunkevich, FUDEM:s vetenskapliga koordinator, samt Lena Martinsson och Åsa Arping, prefekt vid Institutionen för kulturvetenskaper respektive dekan vid Humanistiska fakulteten

Därefter följde en två timmar lång paneldiskussion med fyra profilerade och i forskarskolan engagerade akademiker - Ulrika Dahl, professor i genusvetenskap, Uppsala universitet, Jenny Gunnarsson Payne, professor i etnologi, Södertörns högskola, Stefan Jonsson, professor i etniska studier, Linköpings universitet, samt Felicia Hägerbäck, doktorand i genusvetenskap vid FUDEM, Uppsala universitet. Samtalet modererades av Ov Cristian Norocel, docent i genusvetenskap, Lunds universitet.

FUDEM ska genom humanistisk mångvetenskaplig forskning och utbildning ge sig i kast med några av vår tids mest kritiska samhällsfrågor, utifrån begreppet ’illiberal populism’. FUDEM för samman forskare och doktorander vid Institutionen för kulturvetenskaper, som är skolans säte, och fem andra lärosäten i Sverige.

Läs mer om FUDEM på gu.se/fudem.