Foto: Mostphotos

Förlängt uppdrag som UNESCO-professor

Ingrid Pramling Samuelsson innehar sedan 2008 en UNESCO-professur i barns tidiga lärande och hållbar utveckling. Nu har den förlängts till 2025.

Porträtt på Ingrid Pramling Samuelsson.
Ingrid Pramling Samuelsson.
Foto: Johan Wingborg

Unescoprofessurer introducerades 1992. Syftet är att genom nätverk och kunskapsutbyten mellan lärosäten i olika länder främja forskning och högre utbildning inom de områden Unesco prioriterar. Professurerna och nätverken ska också fungera som brobyggare mellan akademin, det omgivande samhället, organisationer och beslutsfattare.

Ingrid Pramling Samuelsson har innehaft en UNESCO-professur i barns tidiga lärande och hållbar utveckling sedan 2008. I ett nytt beslut har den nu förlängts till 2025, bland annat att eftersom Ingrid Pramling Samuelsson har gjort ett ”betydande bidrag till barns tidiga lärande och hållbar utveckling genom att bedriva forskning på hög nivå, organisera konferenser och seminarier, och bidra till kunskapsspridning”.

Globala målen om rätt till förskola

Särskilt lyfter UNESCO fram Ingrid Pramling Samuelssons arbete med att ta fram UNESCO:s Global Partnership Strategy for early childhood, 2021–2030. Det var ett arbete som pågick under 2021.

Global Partnership Strategy for early childhood är UNESCO:s satsning för mål 4.2 i de globala målen, som handlar om att alla flickor och pojkar ska ha tillgång till en förskola av god kvalitet som ger omvårdnad och förbereder dem för att börja grundskolan, säger Ingrid Pramling Samuelsson och fortsätter:

– Det finns mycket forskning som visar att grunden för lärande läggs i förskolan. Det barnen missar i förskolan får samhället betala dyrt för senare. Därför tjänar alla – barn, familjen och samhället – på att vi satsar på de yngsta barnen. Det är det Unesco har tagit fasta på, säger Ingrid Pramling Samuelsson.

Konferens på ministernivå I höst

Global Partnership Strategy for early childhood, 2021–2030 publicerades I rapportform december 2021. Nu ska den implementeras.

–  Vi arbetar för att genomföra en konferens på ministernivå och med nyckelpersoner kring detta i Uzbekistan i november, säger Ingrid Pramling Samuelsson.

Text: Carl-Magnus Höglund

Unescoprofessurer i Sverige
  • De svenska Unescoprofessurerna är inriktade på de områden som Svenska Unescorådet prioriterar: yttrandefrihet, utbildning för hållbar utveckling och kapacitetsbyggande i fattigare länder.
  • Det finns idag 7 Unescoprofessurer i Sverige. Två av dem vid Göteborgs universitet:
    • Ingrid Pramling Samuelsson som innehar Unescoprofessur inom barns tidiga lärande och hållbar utveckling.
    • Ulla Carlsson som innehar Unescoprofessur i yttrandefrihet, medieutveckling och internationell politik.
  • Läs mer på UNESCO.