EuroPride: samtal om homonationalism

Under Europride 2018, som pågår 14-19 augusti i Göteborg, arrangerar Göteborgs universitet Forum för normkritisk forskning. Forumet är ett populärvetenskapligt evenemang med föreläsningar, panelsamtal och workshops där fokus ligger på HBTQ- och normkritisk forskning.

Nationella sekretariatet för genusforskning bidrar med panelsamtalet Homonationalism i Sverige och Europa. Homonationalism kan beskrivas som ett fenomen som används av olika politiska aktörer, inklusive högerpopulistiska partier. Det kan innebära att framhålla HBTQ-rättigheter för att positionera sig gentemot ”de andra”.

Genom att lyfta en progressiv inställning till HBTQ-rättigheter, går det också att visa på andras icke progressiva inställning och på så vis hävda att det finns ett yttre hot mot nationen. Hur kan HBTQ-rörelsen utmana homonationalism?

Medverkande: Katharina Kehl, Göteborgs universitet, Ov Cristian Norocel, Université Libre de Bruxelles, och Anna-Maria Sörberg, författare av boken Homonationalism.
Plats: HDK – Högskolan för design och konsthantverk, Kristinelundsgatan 6.
Tid: 16 augusti, 12:30-14:00
Språk: Engelska