Erik Sandblom utnämnd till professor i biologi

Fem frågor…
… till Erik Sandblom, som utnämnts till professor i biologi med inriktning mot zoologisk ekofysiologi vid Naturvetenskapliga fakulteten, Göteborgs universitet.

Hur ser du på att bli professor?

Jag känner mig glad och stolt och det är ett fint erkännande, men egentligen är det ju ett naturligt utvecklingssteg i mitt arbete som forskare och universitetslärare.Erik Sandblom Jag ser professorstiteln som ett privilegium, som även medför ett ännu större ansvar att försöka vara en god förebild och att stötta och guida yngre kollegor, precis så som andra tidigare gjort för mig.

Vad innebär utnämningen för dig?

– Det har gett en anledning att fira tillsammans med kollegor, studenter och min familj, som alla på sitt sätt bidragit till den här framgången.

Förändrar det här något i ditt arbete?

– I det korta perspektivet har det ingen direkt betydelse för mitt dagliga arbete vid institutionen. På längre sikt får vi väl se vilka möjligheter och utmaningar som detta resulterar i. Förhoppningsvis ökar det möjligheterna att hitta forskningsfinansiering.

Närmaste forskningsuppgift att ta tag i?

– Vi har flera spännande projekt på gång i gruppen och jobbar just nu intensivt med att färdigställa flera olika manuskript för att skicka in till tidskrifter innan sommaren. I maj kommer en ny post-doc till gruppen, vilket medför en hel del möten och arbete med att starta och planera hans kommande projekt. Jag jobbar också mycket med att söka forskningsmedel från olika håll för att kunna fortsätta och utveckla gruppens arbete de närmaste åren.

Den viktigaste framtidsfråga-forskningsfråga som du ser det?

– Klimatförändringen är en ödesfråga och en av mänsklighetens största utmaningar just nu. Vår forskargrupp kartlägger hur olika miljöförändringar, som följer i klimatförändringens spår, påverkar fysiologi och beteende i fiskar och andra djur och om de kan anpassa sig. Detta är väldigt spännande och intellektuellt utmanande frågor i sig, men de är också avgörande för att bättre förstå och förutspå klimatförändringens storskaliga effekter i naturen.

Kontakt:Erik Sandblom, professor vid institutionen för biologi och miljövetenskap, erik.sandblom@bioenv.gu.se
031-786 4548, 0703-286358

Foto: Porträttbild av Erik Sandblom, fotograf Johan Wingborg.