Foto: iStock

Eric Hamrin Senorski ingår i olympiskt forskningsprogram

Eric Hamrin Senorski, docent i fysioterapi vid Sahlgrenska akademin, har valts ut av Sveriges olympiska kommitté (SOK) i dess satsning på sex starka idrottsforskare. De utvalda forskarna ingår från och med i höst i SOK:s nya utvecklingsprogram Olympisk Offensiv.

Alla detaljer kring utvecklingsprogrammet är ännu inte presenterade, men tanken är att satsningen på lovande forskare inom idrottsmedicin ska stärka svensk elitidrott under lång tid framöver. För Eric Hamrin Senorski är utnämningen är en fin möjlighet att hitta nya samarbeten och utveckla sin forskinglinje:

Eric Hamrin Senorski porträtt
Eric Hamrin Senorski

– Det en stor ära att bli utvald, och att SOK ser de forskningsinsatser jag hittills gjort. Utvecklingsprogrammet ger tillgång till utbildning och forskningsnätverk, och dessutom en nära kontakt med svensk elitidrott, säger han.

Långdisanslöpare på elitnivå

Eric Hamrin Senorski har själv bakgrund inom elitidrotten, och tog som långdistanslöpare för Örgryte IS flera SM-guld 2011 och 2012. Parallellt med sin idrottskarriär utbildade han sig till fysioterapeut vid Göteborgs universitet, följt av forskarutbildning. Han disputerade 2018 med en avhandling om rehabilitering efter korsbandsskada, och blev 2021 utnämnd till docent i fysioterapi vid Sahlgrenska akademin.

Han arbetar som fysioterapeut på Sportrehab, som är en privat primärvårdsenhet knuten till Västra Götalandsregionen. Han kombinerar sitt kliniska arbete med forskning inom gruppen för idrottsmedicin på avdelningen för ortopedi vid Göteborgs universitet.

– Med hjälp av SOK hoppas jag bedriva forskning som verkligen kommer patienterna till nytta. Att kunna implementera forskningsresultat för mig närmare idrotten och ger bättre möjlighet att hjälpa idrottare med de problem de upplever, säger Eric Hamrin Senorski, som ser fram emot att få kontakter med de övriga fem forskare som utsetts inom programmet.

Skräddarsydda behandlingar

Som forskare fokuserar han främst på allvarliga knäskador, exempelvis främre korsbandsskador, som är en vanlig diagnos inom idrottsmedicin.

– Vi studerar både behandling och utfall för patienter, med målet att hitta skräddarsydda behandlingar för varje patient. Vi har också inlett samarbete med Chalmers för att hitta innovativa och tekniska lösningar, bland annat med hjälp av artificiell intelligens och maskininlärning, säger Eric Hamrin Senorski.

De övriga fem forskarna som utnämnts av SOK inom satsningen Olympisk Offensiv är Filip Larsen (Gymnastik- och idrottshögskolan), Katarina Steding-Ehrenborg (Lunds universitet), Anna Melin (Linnéuniversitetet), Carl-Johan Boraxbekk (Umeå universitet/Köpenhamns universitet) och Andreas Almqvist (Luleå tekniska universitet).

Läs mer på SOK:s hemsida: https://sok.se/arkiv-for-artiklar/2021-08-16-sok-satsar-pa-forskare.html