Erasmus-avtal främjar forskningsutbyte mellan universitet

I syfte att främja akademiskt samarbete och utbyte har Institutionen för tillämpad informationsteknologi vid Göteborgs universitet och Department of Electrical Engineering and Computer Science vid University of Siegen undertecknat ett Erasmus-avtal. Avtalet syftar till att stödja utbyten och forskningsbesök bland masterstudenter, forskare och personal.

Avtalet initierades av docent Alan Said från Göteborgs universitet och professor Jöran Beel från University of Siegen, båda verksamma inom området för rekommendationssystem. I vår besöker två doktorander från University of Siegen och deras handledare - tidigare nämnde Jöran Beel - avdelningen för Informatik vid Institutionen för tillämpad informationsteknologi. Med stöd av Erasmus+ kommer doktoranderna att arbeta med ett pågående Vinnova-projekt om automatiserad maskininlärning för minskad Co2-förbrukning.

Erasmus-avtalet innebär ett steg framåt för universitetsöverskridande och internationella samarbeten för att främja forskning och kunskapsutbyte.