Disputation om digitaliserade klassrum drog storpublik

Martin Tallvid disputerade fredagen den 27 februari med avhandlingen 1:1 i klassrummet. Analyser av en pedagogisk praktik i förändring. Det på förhand stora mediala intresset för avhandlingen, som undersöker konsekvenserna av införandet av laptops och surfplattor i klassrummet, följdes upp av en lika stor publik.

Även om en disputation är en av de viktigaste händelserna vid universitetet, drar de sällan till sig några större åskådarskaror. När Martin Tallvid och opponent Stefan Hrastinski, KTH tog plats på det provisoriska podiet på Torg Orange, plan 4 i hus Patricia var situationen annorlunda. Sent ankomna besökare möttes av lapp-på-dörren: salen var till bristningsgränsen full och man hänvisades en våning ner där disputationen streamades på en stor skärm.

Släkt, vänner och många kollegor från såväl Göteborgs universitet som gymnasieskolan där Martin Tallvid arbetar som lärare var på plats och ville följa diskussionen.

Strax före halv fem på eftermiddagen meddelade betygsnämnden sitt beslut vilket utmynnade i en gemensam skål för den nybakade doktorn i tillämpad informationsteknologi.

Här kan du läsa pressmeddelandet om disputationen, samt ladda ned själva avhandlingen.

Olika medier och facktidningar har skrivit om avhandlingen, däribland Sveriges Radio Halland och Jönköping, SVT, Skolvärlden och Lärarnas Riksförund.