Digital humaniora på Bokmässan

Madonnaskulptur från 1200-talet.

Hur går det till när en madonnaskulptur från 1200-talet ska digitaliseras? Och hur kan en 1800-talsklassiker presenteras i en webbportal? Kom till Göteborgs universitets monter på Bokmässan så får du veta!

I år bjuder CDH och Masterprogrammet i digital humaniora på två seminarier. Först ut är forskaren Jonas Ingvarsson, som på Bokmässans första dag presenterar en webbportal om Carl Jonas Love Almqvists klassiska roman Drottningens Juvelsmycke från 1834. I portalen kommer romanens olika delar som dialog, brev, tidningsnotiser och musikstycken presenteras och kontextualiseras.

På söndagen kan du lyssna till en av våra studenter, Frida Andersson, som berättar om hur hon har skapat en 3D-modell av en madonnaskulptur från 1200-talet. Detta digitaliseringsprojekt är ett slags förstudie till ett mer omfattande digitaliseringsprojekt som bland annat syftar till att öka tillgängligheten till de kulturhistoriska byggnaderna på Borås museum.

Bokmässan pågår den 27–30 september och du hittar CDH i Göteborgs universitets monter, B07:74.