Den fysiska bokens framtid diskuterades på Norlit

Boken stod i fokus när institutionen för litteratur, idéhistoria och religion stod som värd för konferensen Norlit 2015. Bland föreläsarna fanns bland andra den tongivande litteraturvetaren Hans Ulrich Gumbrecht och poeten Cia Rinne.

Norlit är en biennal, nordisk litteraturkonferens som flyttar mellan olika länder. Denna gång hölls konferensen på institutionen för litteratur, idéhistoria och religion på Humanisten, Göteborgs universitet. Omkring hundra deltagare samlades: litteraturvetare, konstnärer och författare.

– Konferensen samlar litteratur i Norden, men inte nödvändigtvis skandinavistisk litteratur, litteratur om det skandinaviska. Det är snarare ett tillfälle för litteraturvetare i de nordiska länderna att samlas kring ett särskilt tema, säger Nils Olsson, samverkansansvarig på institutionen och koordinator för årets konferens.

Tema för 2015 var The book to come – bokens framtid, samtid och historia, och nästan 80 papers presenterades under de tre dagarna. Keynote-talare var Cia Rinne, poet som har jobbat via olika medier och på olika språk samtidigt, Jonas (J) Magnusson, redaktör och författare, och Hans Ulrich Gumbrecht, litteraturvetare och professor vid Stanford University.

Gumbrecht talade under rubriken Our favorite patient – about the book’s symbolic status, och dömde ut framtiden för den fysiska boken.

– För dagens skärmläsande generation kommer den materiella boken att försvinna, och ingen kommer att sakna den, sa han bland annat under sitt seminarium.

Norlit 2015 hölls 20–22 augusti i Göteborg. Nästa Norlit hålls 2017 i Åbo, Finland.