Critical Heritage Studies: Current Discourses and Global Challenges

Symposiet Critical Heritage Studies: Current Discourses and Global Challenges hölls den 7-8 november på Världskulturmuseet i Göteborg. I en utställning fick deltagarna ta del av nya tekniska presentationer av kulturarv. Dagarna bjöd också på presentationer och paneldiskussioner med forskare från Sverige, Tyskland och England.

Astrid von Rosen, forskare vid Kulturvetenskaper och Johan Åhlfeldt, forskningsingenjör vid Centrum för digital humaniora demonstrerade en databas för forskningsprojektet Expansion och mångfald, där olika scenkonstprojekt från perioden 1965–2000 är sökbara.

Bild borttagen.

Jonathan Westin, forskare vid Centrum för digital humaniora och klustret Embracing the Archives vid CCHS, visade en hällristning och en app med vilken det man kan se hällristningarnas rödmålade så som vi är vana att se dem, få veta vad hällristningarna föreställde och se hur omgivningarna omkring den ser ut.

Gunnar Almevik forskare vid Kulturvård visade sitt forskningsprojekt där han och Jonathan Westin rekonstrurerat en stavkyrka som användaren kan uppleva med hjälp av VR-glasögon.

Bild borttagen.

Alda Terracciano, forskare vid Politecnico Milano visade sin multisensoriska utställning Zelige Door on Golborne Road där användaren kan känna, lukta och smaka på den marockanska marknaden på Golborne Road i London.

Andra sessionen var Criticial Heritage in more than human worlds som avslutades med mingel med tilltugg på eftermiddagen. Symposiets andra dag ägnades åt skrivande om mental hälsa och psykiatri. Psykiatripatienter är ofta frånvarande i de berättelser som kommer fram, men forskare från Göteborgs universitet, Potsdam och Humboldt University i Berlin gav lyssnarna exempel på författare som skrivit ner sina egna historier.
Symposiet avslutades med temat Co-curating the city: universities and urban heritage past and future.