Alexandra i skolans korridorer
Foto: Isac Lundmark

Chefsekonomen om framtidsutsikterna för svensk ekonomi

Alexandra Stråberg, chefsekonom på Länsförsäkringar var på plats på Handelshögskolan för att ge sin syn på de ekonomiska utsikterna den närmsta tiden och vad vi kan förvänta oss i Sverige och världen. Vi passade på att ställa några frågor till henne.

Vad kan vi förvänta oss i Sverige den närmsta tiden när det gäller ekonomin?

Det vi ser är en återhämtning i ekonomin vilken kommer att vara långsam men ändock en återhämtning. Man ska inte glömma att hushållen fortfarande påverkas av högre räntor och något högre priser. Men flera ekonomiska indikatorer har vänt tillbaka och det ser ut som att vi rör oss mot ljusare tider.

Vart tror du att den svenska ekonomin är på väg på lång sikt?

I stora drag är det svårt att säga vad som sker med svensk ekonomi på längre sikt eftersom vi som litet, öppet och handelsberoende land påverkas av det som sker globalt. Och med tanke på den osäkra värld vi lever i så blir det svårare att besvara den frågan. Men om vi ändå tänker kring dagens läge och förutsättningarna framåt så ser det bra ut. Först en återhämtningsperiod och sedan har Sverige förutsättningarna att kunna leverera en robust tillväxt som är starkare än i euroområdet

Vilken påverkan har Nato-inträdet på svensk ekonomi?

Det man spontant först tänker på är effekten högre försvarsutgifter och större investeringar, vilka kommer att påverka först och främst på kort sikt när vi ska växla upp för att kunna matcha de krav som ställs i medlemskapet. Men att ökat samarbete med våra grannländer kan också bli gynnsam för ekonomin på olika sätt, kan till exempel vara bra i termer av innovation, finansiellt stabilitet och säkerhet, etc.