Chalmers jubileumsprofessor 2017 till tillämpad IT

Virpi Kristiina Tuunainen är utsedd till Chalmers jubileumsprofessor 2017 vid institutionen för tillämpad IT. Hennes forskning är främst fokuserad på digital innovation och kreativ användning av informations- och kommunikationsteknologi (IKT).

Virpi Kristiina Tuunainen är professor i informatik vid Aalto-universitetet i Finland och har tidigare varit gästprofessor vid bland annat University of Hong Kong, University of Texas at Austin (USA), Erasmus University Rotterdam (Holland), University of Auckland (Nya Zeeland), Roskilde University och vid Copenhagen Business School (Danmark).

Hon medverkar regelbundet i topprankade forskningstidskrifter som exempelvis MIS Quarterly, Journal of Management Information Systems, Journal of Strategic Information Systems, European Journal of Information Systems, Information & Management, och vid konferenser som ICIS, ECIS och HICSS.

När Chalmers fyllde 150 år 1979 gav regeringen en jubileumsprofessur till Chalmers i present. Kriterierna som ska uppfyllas är att innehavarna ska tillföra Chalmers ny kompetens och att högskolans internationella kontakter ska stärkas. Professuren kan delas upp i olika tidsintervaller under året och innehas av olika professorer.

Virpi Kristiina Tuunainen är en av sammanlagt fyra jubileumsprofessorer vid Chalmers under 2017 och kommer att bjudas in till institutionen för tillämpad IT i sammanlagt tre månader.

Läs mer om Chalmers jubileumsprofessorer här.