Flygbild över molnen

Centrum för katastrofmedicin stärker sitt globala samarbete – blir affilierad till WADEM

Centrum för katastrofmedicin, med expertis inom katastrofmedicinsk planering och totalförsvarsmedicin, har nu genom affiliering till organisation till WADEM - World Association for Disaster and Emergency Medicine, förstärkt sitt engagemang för att delta i den globala arenan.

Utnämningen markerar ett stort framsteg för GU:s strategiska arbete för att stärka katastrofmedicin i Sverige och övriga världen. Genom att välkomna Centrum för katastrofmedicin som en affilierad organisation erkänns centrumets bidrag till kunskap och expertis inom området.

– Som en officiell medlem av WADEM* kommer centrumet nu att få tillgång till ett omfattande nätverk av internationella experter, forskare och praktiker inom katastrof- och akutsjukvård. Där får vi sällskap av bland annat Center for Disaster Medicine, Massachusetts General Hospital på Harvard University och CRIMEDIM vid Università del Piemonte Orientale i Novara, säger Yohan Robinson, docent och föreståndare för Centrum för katastrofmedicin.

Globalt samarbete skyddar våra samhällen mot kris och katastrofer

Detta strategiska samarbete förväntas inte bara gynna Centrum för katastrofmedicin utan kommer också att stödja WADEM i deras uppdrag att främja en hållbar och effektiv hantering av katastrofer och nödsituationer över hela världen.

– Jag känner mig väldigt entusiastisk över detta partnerskap och vill betona vikten av att dela och sprida kunskap för att stärka katastrof- och akutsjukvårdsinsatser globalt. Centrumet kommer nu att kunna dra nytta av de senaste forskningsrönen och katastrofmedicinska planerings- och behandlingsriktlinjer, säger Yohan Robinson.

Partnerskapet representerar ett viktigt steg mot att stärka det globala samarbetet för att skydda våra samhällen mot katastrofer och akutsituationer.

WADEM - World Association for Disaster and Emergency Medicine

* WADEM, som är en världsledande organisation inom ämnesområdet, strävar efter att främja vetenskaplig forskning, utbildning och samarbete för att förbättra katastrofmedicinsk beredskap och hantering genom hela katastrofcykeln.  Läs mer om WADEM och övriga affilierade organisationer