Business Incubation – idag och imorgon

Linus Brunnström presenterade nyligen sitt arbete med inkubatorer “Incubators, performance of incubator firms and researchers as founders”, på ett vetenskapligt evenemang organiserat av Swedish Incubators & Science Parks.

Photo of Linus Brunnström
Linus Brunnström

Linus Brunnström, postdoktor i innovation och entreprenörskap och Wallanderstipendiat vid Göteborgs universitet, samt forskare vid Centrum för kunskapsintensiva innovationsekosystem (U-GIOT KIES), skrev sin avhandling om inkubatorer, som hjälper entreprenörer att skapa företag, och har sedan dess fördjupat denna forskning. På dessa meriter bjöds han in att tala under evenemanget.

Linus presentation kretsade kring tre frågor: 1.) Är forskare en annan typ av grundare, och hur behandlar man dem i inkubatorer? 2.) Vilka är chanserna för olika typer av projektgrundare att genomföra inkubation i svenska inkubatorer? Och 3.) Vad händer med de företag som ”lyckas” med att slutföra inkubation på inkubatorer i Sverige?

Förutom Linus Brunnström presenterade även andra framstående forskare inom området, som Lise Aaboen, Magnus Klofsten och Sarfraz Mian, sin forskning. Frågor som diskuterades under evenemanget sträckte sig från vad framgång egentligen innebär till inkubation och acceleration, hur Sverige står sig internationellt i detta avseende, vad som händer med de inkuberade företagen och löftet om och framtida inkubationsriktning.

Swedish Incubators & Science Parks (SISP) organiserade evenemanget tillsammans med Magnus Klofsten, professor vid Linköpings universitet. Då släpptes också "Handbook of Research on Business and Technology Incubation and Acceleration: A Global Perspective". Tillsammans med 60 framstående forskare och erfarna praktiker från hela världen har Magnus Klofsten publicerat handboken, som är en imponerande sammanställning av aktuell forskning om vad som utgör framgångsrik inkubation och acceleration i Nordamerika, Europa, Asien och andra regioner i världen.

Mer information om SISP

Swedish Incubators & Science Parks (SISP) är den svenska branschföreningen för Sveriges inkubatorer och science parks. Hemsida: https://www.sisp.se