Brännpunkt Europa firar 1 år med föreläsning om minoriteter i Egypten

Den 31 maj kl. 12-13 i hörsalen Dragonen firar Europakunskapens studenter ettårsjubileum för sin mycket framgångsrika satsning på lunchföreläsningarna Brännpunkt Europa.

I samverkan med bildningsförbundet Sensus inbjuds Bishop Thomas, koptisk biskop från Egypten, att föreläsa under rubriken Minorities in Egypt after the Arab Spring. Se inbjudan i bifogad fil och på Facebook https://www.facebook.com/events/269246563220727/. Alla är välkomna. Ingen anmälan krävs.

Här finns också en översikt över samtliga Brännpunkt Europas arrangemang. Sedan första arrangemanget den 9 maj i fjol har Brännpunkt planerat och genomfört 12 egna arrangemang! De 11 hittills genomförts har samlat totalt 625 deltagare vilket betyder i genomsnitt 57 deltagare per gång ett arrangemang i månaden. Synnerligen imponerande och glädjande siffror!

Till detta ska läggas att Brännpunkt dels medverkade som moderator på CERGU:s framträdande i Nordstan under årets Vetenskapsfestival, dels medverkande som discussants vid worskhopen som CERGU och CES samarrangerade i sal 10 i Vasaparken den 5 oktober timmarna före Europakunskapens examensceremoni: What are the Consequences of the Economic Crisis on European Cooperation and Integration?.

Det är en enastående bedrift av Europaprogrammets studenter att utöver att slutföra de egna studierna också lyckas genomföra så många högintressanta arrangemang som lockar så många deltagare samt bidrar till kritiska samtal om Europafrågor.