Strax före 1950-talet blev svensk jazz en betydelsefull term i USA och det var framför allt de importerade skivorna som blev populära eftersom det var svårt att få arbetstillstånd för att få framträda i USA.
Mischa van Kan har granskat spridningen och mottagandet av svensk jazz i USA från 1947 till 1963. Forskningsresultaten visar hur svensk musik redan i ett tidigt skede blev en framgångsrik exportvara och kan också ses som en hjälp för att förstå senare framgångar för svensk musik utomlands.
Jazz från Sverige blev exotiserad
I avhandlingen Swingin’ Swedes synliggörs hur musiken positionerades som något “svenskt” och hur den beteckningen refererade till andra idéer i USA än i Sverige.
Forskningen pekar också på hur amerikanska kritiker använde sig av svensk jazz för att kommentera och kritisera situationen i USA, bland annat när det gällde rasfrågor och för att diskutera jazzens status i USA.
– Bilden av svensk jazz i USA var under den här perioden mycket färgad av idéer om nationalitet, ras och genus. Man häpnade över att vita svenska män också spelade jazz – och dessutom bra. Jazz från Sverige blev exotiserad på många sätt och blondiner och ”den svenska synden” kopplades till musiken, säger Mischa van Kan.
Exempelvis pryddes skivomslagen av sådant som i USA förknippades med Sverige; vikingar, Volvo och smörgåsbord och den svenska jazzen kopplades också till andra produkter från Sverige, som svensk design som hade ett bra rykte.
– Att det handlade om en utländsk produkt betonades med formuleringar som ”imported” och ”made in Sweden” på skivetiketter och omslag, säger Mischa van Kan.
Avhandlingen Swingin’ Swedes: The Transnational Exchange of Swedish Jazz in the US försvarades vid en disputation den 13 januari 2017.
Kontakt:
Mischa van Kan, doktorand vid institutionen för kulturvetenskaper, Göteborgs universitet
tel: 031-786 4049, 072 873 1403
E-post: mischa.van.kan@gu.se