B-celler i brässen kan lära T-celler skilja kroppsegna från främmande ämnen

Thymus, eller brässen som körteln också kallas, spelar en nyckelroll för vårt tidiga immunförsvar, eftersom det är här immunceller mognar till de specifika T-cellerna. En ny studie, gjord av forskare inom inflammationsforskning och pediatrik, tyder på att de B-celler som också finns i thymus kan vara viktiga för att T-cellerna ska lära sig känna igen kroppsegna ämnen och inte orsaka autoimmuna reaktioner.

Thymus är en körtel som sitter högt upp i bröstkorgen. Eftersom den spelar sin viktigaste roll i utvecklingen av det tidiga immunförsvaret är körteln större under barndomen. Körteln fungerar som en slags skola för de lymfocyter som ska bli T-celler, där immuncellerna utrustas med särskilda receptorer som låter dem känna igen specifika patogener.

Genom ett samarbete med Drottning Silvias barn och ungdomssjukhus har forskningen fått tillgång till unika vävnadsprover från thymus från människa. Nu kastar forskare vid Sahlgrenska akademin, tillsammans med kollegor vid italienska Sapienza University of Rome, nytt ljus på en annan celltyp som också finns i thymus, B-celler, vars funktion i körteln hittills inte varit känd. Resultaten publicerades nyligen i tidskriften Journal of Allergy and Clinical Immunology.

Läs hela artikeln i Akademiliv