Tjejer som spelar fotboll

Årets hedersdoktor efterlyser den ultimata träningen

Som elittränare förde han IFK Göteborg till fem SM-guld. Under flera decennier har han sedan utvecklat idrottsvetenskaplig forskning och utbildning. Nu är Roger Gustafsson hedersdoktor vid Utbildningsvetenskapliga fakulteten.

Bild på Roger Gustafsson
Foto: Ragnhild Larsson

– Det känns hedrande att få en utmärkelse för något som är lite större än enbart fotboll.  Jag är ju framför allt en fotbollsidiot och fotbollstränare som jobbar med ungdomar och har inte så många hedersdoktorer i min omgivning.

Som tränare tycker Roger Gustafsson att han kan bidra med sin praktiska kompetens till den mer teoretiska utbildningen och forskningen på universitetet, så att hypoteserna och frågorna forskarna ställer blir verklighetsanpassade.
– Forskningen behöver praktiken och praktiken behöver forskningen för att bli bra. Sedan gäller det att använda resultaten så att de inte glöms bort i en avhandling eller forskningsrapport som bara de närmast berörda läser. Stegvis kan vi bygga upp viktig kunskap tillsammans om hur man kan utvecklas själv eller utveckla andra människor.

Måste finnas stöd i forskningen
Själv har Roger Gustafsson ofta kunnat omsätta färska forskningsresultat direkt i sitt arbete som tränare, till exempel om hur hjärnan fungerar vid inlärning. Just nu tränar han eleverna på fotbollsgymnasiet. Han jobbar också tillsammans med och utbildar ungdomstränare. Emellanåt tränar han också 5-7-åringar. Allt handlar om att utbilda, diskutera och utveckla träning. Han tycker att det är viktigt att det ska finnas stöd i forskningen för det han påstår i sin roll. – Varje dag får jag nya idéer om träning. Det tar aldrig slut.

Användbar forskning
Roger Gustafsson har varit inblandad i flera olika forskningsprojekt på Göteborgs universitet. Ett som har intresserat honom speciellt handlar om medveten träning, (deliberate practice) som visar att alla kan bli bra på det mesta med en viss typ av träning och att framgången inte beror så mycket på generna.
– Det tycker jag är intressant eftersom det är en slags demokratisk tanke att alla har möjlighet att bli duktiga, säger Roger Gustafsson.

Ett annat spännande forskningsprojekt handlar om hur man genom att spänna av i musklerna och bara använda de muskler som ska göra jobbet, kan prestera och lära sig mycket bättre.
– Det byggde vi upp en hel inlärningsmetod på och det är fortfarande väldigt gångbart.

Vill hitta det ultimata sättet att lära
Drivkraften handlar om att hitta det ultimata träningsprogrammet, ett ultimat sätt att lära sig.
– Det kommer jag ju aldrig att göra, men det är en strävan. Kanske letar jag egentligen efter ungdomens källa.

Text: Ragnhild Larsson

Motiveringen till hedersdoktor

Roger Gustafsson är en av svensk fotbolls mest framgångsrika och välkända ledare både på elitnivå och fotboll för alla. Som elittränare förde han IFK Göteborg till fem SM-guld, en Svenska Cupen och två Champions League-gruppspel som slutade med en kvartsfinal 1995. Han har under 30 år verkat som ungdomstränare och ungdomsansvarig, främst i BK Häcken och IFK Göteborg. Han har dessutom 15 års erfarenhet som instruktör för tränare och ledare inom Svenska Fotbollsförbundet och Göteborgs Fotbollsförbund.

Roger har under flera decennier som representant för idrottsrörelsen i samverkan bidragit till utveckling av idrottsvetenskaplig forskning och utbildning. Han har medverkat som samverkanspartner i inom idrottsvetenskapliga forskningsprojekt, såsom ”Fotbolls- och idrottsdidaktik”, ”Skadefri barn- och ungdomsidrott”, ”Deliberate Practice” och ”Matchanalys”, till vilka även kandidat- och mastersstudenter varit knutna. Uppsatsskrivande studenter inom lärar- respektive och sports coaching-programmen får återkommande ta del av hans mångåriga och unika erfarenheter genom föreläsningar, seminarier och externt bihandledarskap av examensarbeten. Genom sin unika erfarenhet utgör Roger en inspirationskälla och förebild för nuvarande och kommande studenter.