Vid prisutdelningen för Årets Svenska Måltidslitteratur 2023 tilldelades Matarvets trådar pris för bästa Historisk måltidslitteratur.
Foto: Björn Qvarfordt

Antologin Matarvets trådar prisas

Vid prisutdelning för Årets Svenska Måltidslitteratur 2023 på Kungliga Skogs- och Lantbruksakademien i Stockholm den 30 november tilldelades "Matarvets trådar: från antik fisksås till svenskt fredagsmys" pris för bästa Historiska måltidslitteratur av Måltidsakademien.

Motiveringen lyder: ”Hur förmedlas matarvet? Ja, det är inte bara genom mor- och farmödrar. Denna spränglärda antologi visar fram de komplicerade vägar, som styrt våra kulinariska impulser fram till fredagsmyset, utegrillen och kålrotens återkomst.”

Matarvets trådar (Carlssons bokförlag 2023)

Jenny Högström Berntson, du är en av redaktörerna för antologin Matarvets trådar, hur känns det att få ta emot ett pris för boken?

Det känns fantastiskt roligt och väldigt hedrande. Matarv ligger mig varmt om hjärtat och det har varit fint att få jobba med den här antologin, med alla författarna och kunna fånga upp så mycket olika kunskaper om mat och kulturarv.

Har ni planer på en uppföljare till Matarvets trådar?

Ja det är inte alls omöjligt. Vi har ett ganska stort närverk som kallas #matarv där vi samverkar kring forskning och samlingar om mat, traditioner och kulturarv. Vi har hittills gett ut två antologier om mat och kulturarv men har också Matarvspodden där matarv är den röda tråden.

Småkaksbak på Sörängens husmodersskola. Man kan läsa mer om recept och matminnen från Sörängens husmodersskola i Matarvets trådar. Privat foto, fotograf okänd.
Foto: Privat foto, fotograf okänd.

Bokinformation
Högström Berntson, Jenny & Schedin, Pernilla (red.) (2023). Matarvets trådar: från antik fisksås till svenskt fredagsmys. Stockholm: Carlssons

Måltidsakademien grundades i oktober 2000 med syftet att främja forskning kring och utveckling av måltiden ur ett helhetsperspektiv. Det innebär att Måltidsakademien uppmuntrar forskning och utveckling av måltiden inom universitets- och högskolevärlden samt strävar efter att vara en länk mellan forskare och allmänhet.

Läs mer: Om Måltidsakademien – Måltidsakademien (akademierna.se)

Måltidsakademiens biblioteksstiftelses jury bestod av:
Christina Möller, Juryordförande, f.d. provkökschef, COOP, ledamot Måltidsakademien, Stockholm
Mikael Engblom, Grafisk formgivare, Stockholm
Stephan Rössner, Medicine professor, författare, ledamot av Gastronomiska Akademien, Stockholm
Malin Turunen, Matjournalist och författare, Stockholm
Karsten Thurfjell, Kulturjournalist, sekreterare i Måltidsakademiens biblioteksstiftelse, Stockholm
Biblioteksstiftelsens Carl Jan Granqvist, professor och Barbro Stanley, bibliotekarie är adjungerade.

Lär mer om årets vinnare: Pressreleaser 2023 (xn--mltidslitteratur-dob.se)