Drottningen tillsammans med professor Kaj Blennow, molekylärbiolog Charlotte Frick och professor Henrik Zetterberg, under besöket i forskningsmiljöerna på Göteborgs universitet och Mölndals sjukhus.

Alzheimerforskning på Drottningens agenda

Det var glädje och genuint intresse som präglade stämningen när Drottningen besökte forskningsmiljöer och labb för den framgångsrika alzheimerforskning som bedrivs i Göteborg.

Värdarna och professorerna i neurokemi, Kaj Blennow och Henrik Zetterberg, och deras kollegor berättade för Drottningen om senaste forskningen inom alzheimer, ett område där hon har ett stort intresse och engagemang.

Vid besöket på Göteborgs universitet och Mölndals sjukhus deltog även landshövding Sten Tolgfors. Gästerna visades runt på olika labb inom neurokemi; för rutinprover av likvor, plasma med mera, för ultrakänslig analysmetod för mätning av biomarkörer för alzheimer, labb för masspektrometri med mera.

Visningen föregicks av ett symposium, där Kaj Blennow och Henrik Zetterberg hade fått med sig ytterligare fem av de främsta företrädarna för den internationellt framgångsrika alzheimerforskning som bedrivs i Sverige.

Talare var Bengt Winblad, Miia Kivipelto och Agneta Nordberg från Karolinska Institutet, Oskar Hansson, Lunds universitet, Lars Lannfelt, Uppsala universitet, och så värdarna själva, Kaj Blennow och Henrik Zetterberg.

Efter tisdagens besök tog sig Drottningen vidare för att inledningstala vid den stora internationella konferensen i Göteborg om alzheimer och parkinson, AD/PD 2023, med 4 000 deltagare. Konferensen pågår under fem dagar.

Det blev många frågor från Drottningen under besöket, här med Malene By, biomedicinsk analytiker, Irina Nilsson, enhetschef, Kaj Blennow, professor, och Henrik Zetterberg, professor.
Foto: Johan Wingborg
Hayder Shweliyya, sektionsledare, Kaj Blennow, professor, Sten Tolgfors, landshövding, Irina Nilsson, enhetschef, Henrik Zetterberg, professor och Drottningen.
Foto: Johan Wingborg
Drottningen på plats i masspektrometrilabbet, tillsammans med Johanna Nilsson, postdoktor, Sophia Weiner, doktorand, Irina Nilsson, enhetschef, och Johan Gobom, docent.
Foto: Johan Wingborg
Drottningens varma engagemang för alzheimerforskningen lyste igenom under besöket, här tillsammans med Kaj Blennow, professor, Hanane Belhaj, biomedicinsk analytiker, och med ryggen till molekylärbiolog Charlotte Frick.