Alumner fick skrivråd av språkkonsult

Hela Lilla hörsalen på Humanisten var fullsatt av alumner när Lena Nilsson bjöd på tips på hur det går att skriva enklare för att nå ut. Hon är själv alumn och tillhör den allra första kullen examinerade språkkonsulter i svenska på Göteborgs universitet.

Språkkonsulten Lena Nilsson föreläste på alumnträffen som anordnades av alumnsamordnaren Karin Lidberg. Foto: Johanna HillgrenSpråkkonsulten Lena Nilsson föreläste på alumnträffen som anordnades av alumnsamordnaren Karin Lidberg.

Den 27 oktober ordnades en alumnträff för tidigare studenter av den centrala alumnverksamheten. Intresset för träffen och föreläsningen Skriv enklare och nå ut! var stort, hörsalen var helt full med deltagare som tidigare hade läst på en rad olika delar av Göteborgs universitet.

– Det är roligt att så många alumner vill hålla kontakt med sitt gamla universitet, säger Karin Lidberg som är alumnsamordnare.

Föreläsaren Lena Nilsson är själv utbildad till språkkonsult vid Humanisten och driver en kommunikationsbyrå med fokus på klarspråk, det vill säga att skriva tydligt och begripligt för mottagaren.

– De flesta uppdragsgivare jag har är organisationer och offentlig verksamhet, sa Lena Nilsson och berättade om den svenska språklagen som faktiskt har en klarspråksparagraf som kräver att språket i offentlig verksamhet ska vara vårdat, enkelt och begripligt.

Börja med det viktigaste

Tänk på att du skriver för läsaren och anpassa texten efter den du vet eller tror är mottagaren, var ett av de viktigaste råden som Lena Nilsson gav deltagarna.

• Börja med det viktigaste. Förklaring, motivering, bakgrund och detaljer ska komma senare. Att ta det viktigaste först gäller även ner på meningsnivån.
  • Välj och välj bort. Även om du vet allt ska du inte berätta allt.
  • Vägled läsaren. Oavsett om texten är kort eller lång ska den ha en tydlig struktur. Underskatta inte mellanrubriker, fundera på om en sammanfattning kan vara bra och tänk på att punktlistor är ett bra sätt att lyfta information.

Dela upp tiden

Med språket kan vi arbeta hur mycket som helst och många lägger alldeles för lite tid på bearbetningen efter att texten är skriven, påpekade Lena Nilsson.

– Dela upp skrivprocessen i tre faser: Tänka, skriva och bearbeta. Se en text som något föränderligt – det går att skriva om hur många gånger som helst!

Andra tips som Lena Nilsson delade med sig av var bland annat att låta andra läsa texten innan den publiceras eller skickas, att variera meningslängden och att använda ord som läsaren förstår.

Sista delen av föreläsningen Skriv enklare och nå ut! var en workshop där deltagarna på alumnträffen själva fick försöka skriva om ett antal stycken hämtade ur olika texter från offentlig verksamhet, för att texterna skulle bli mer begripliga för läsarna.

– Utvärderingen efter träffen visade att alla var väldigt nöjda, säger alumnsamordnaren Karin Lidberg.

Fler tips från språkkonsulten

Att skriva bättre (Språkrådet), klarspråksutbildning på webben
Frågelådan (Språkrådet), finns på webben och som app för mobilen
Svenska skrivregler (Språkrådet), bok eller webbversion, uppdatering på gång