Alltinget återuppstår på Världskulturmuseet i höst

Under hösten kommer medarbetare från Göteborgs universitet och Chalmers svara på frågor om precis allting när radioprogrammet Alltinget återuppstår på Världskulturmuseet. En av experterna i fysik som kommer delta är Bernhard Mehlig, professor vid institutionen för fysik.

Under fyra torsdagar i höst kommer det klassiska radioprogrammet Alltinget anordnas på Världskulturmuseet, utan radiosändning men med publik. Frågorna som ska besvaras kommer dels ställas av publiken på plats, men programmet har även ett ordentligt frågebatteri att nyttja från tiden i radio. Med för att svara på frågor om fysik är bland annat Bernhard Mehlig, professor vid institutionen för fysik.

– Jag hoppas såklart att det kommer några frågor som hänger ihop med min forskning, om hur små partiklar såsom mikroskopiska vattendroppar rör sig i turbulent luft. Det vore roligt om det kom frågor som berör grundläggande fysikaliska principer, för att det visar varför fysik är viktigt, säger Bernhard Mehlig.

Radioprogrammet Alltinget sändes i P4 under åren 1998–2012 med Lasse Swahn som programledare. Lyssnare fick höra av sig och ställa frågor till en expertpanel från Göteborgs universitet och Chalmers. Efter att programmet lades ner har liveversioner av programmet anordnats på Stadsbiblioteket och, som nu, på Världskulturmuseet.

Maria Sundin, universitetslektor vid institutionen för fysik, har varit med i programmet sedan 2008.

– Det absolut roligaste är när olika medlemmar i panelen från andra ämnen fyller i och gör svaret på en fråga till något mycket mer intressant än vad jag ursprungligen hade tänkt. Glädjen hos lyssnarna oavsett om det är radio eller inför publik värmer dessutom, säger Maria Sundin.

Utöver fysik kommer det finnas experter inom zoologi, historia, etnologi, språk och medicin. Bernhard Mehlig deltar som expert 18 november.