Alexandra Weilenmann ny professor i interaktionsdesign

alexandra weilenmann– Det känns väldigt roligt. Jag ser fram emot att fortsätta att lära mig – och göra nya saker. Och samarbeta och skapa nya kontakter med andra forskare och ämnen på universitet, som psykologi, medicin och journalistik, säger hon.

Alexandra disputerade med avhandlingen Doing mobilty 2003. Sedan dess har hon bland annat varit gästforskare vid Kings College i London och arbetat med olika projekt i Stockholm, men basen har alltid varit Göteborg och Viktoriainstitutet, IT-universitetet och sedermera institutionen för tillämpad IT som lärare och forskare.

– För tillfället handleder jag tre doktorander, undervisar och arbetar med projektet Digitala seniorer. Så jag tror inte min befordran kommer att förändra min arbetsvardag särskilt mycket. För att bli professor måste man göra professorssysslor under ganska lång tid innan, säger hon.

Målet att bli professor har alltid funnits där, åtminstone sedan gymnasiet när en lärare uppmanade henne att satsa på en akademisk karriär och bli professor i latin. Så blev det dock inte men strategiska beslut och målmedvetenhet har ändå lett till den finaste akademiska positionen som går att nå.

– Jag har alltid tänkt efter lite i mina val. Som student läste jag humaniora men bytte till IT för att jag förstod att det fanns större möjligheter att få välbetalda jobb. Som forskare har jag snarare fokuserat på ett par artiklar av hög kvalitet per år än att spotta ur mig massor av abstract och åka på massor av konferenser. Det är också viktigt att bara sitta på sin rumpa och läsa och skriva, säger hon och hintar lite om ytterligare en sak hon vill göra i livet nu när hon uppnått målet att bli professor.

– Jag vill bli poet.