Bild
Forskningsfordonet Snowfox med sensorer för att samla in och bearbeta data till projektet.
Forskningsfordonet SnowFox har sensorer för att samla in och bearbeta data från trafiken.
Foto: Sveriges Radio
Länkstig

AI ska göra trafiken tryggare för personer med nedsatt rörlighet

Publicerad

Personer med nedsatt rörlighet kan möta många hinder och risker i trafiken. Därför vill ett tvärvetenskapligt forskarteam vid Göteborgs universitet och Chalmers utveckla en plattform för artificiell intelligens (AI) som ska stödja och underlätta deras resa. Plattformen ska kunna varna, assistera och ge tips till användaren i olika trafiksituationer.

Fram till 2026 ska forskare vid Institutionen för data- och informationsteknik vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs och Institutionen för socialt arbete vid Göteborgs universitet undersöka hur trafiken kan göras säkrare för personer med funktionsvariationer.

Bild
Yinan Yu håller i en kamera i famnen.
Forskaren Yinan Yu vid Institutionen för data- och informationsteknik.
Foto: Privat

För närvarande finns det en betydande brist på sådan data och teknisk inriktning. Har du begränsad rörlighet kan varje steg vara en beräknad risk och varje korsning känns som en hinderbana. Med detta projekt strävar vi efter att skapa en säkrare miljö för fler, säger projektledaren Yinan Yu som forskar på användning av AI vid Institutionen för data- och informationsteknik.

Forskare ska använda sensorer på ett forskningsfordon och intervjua trafikanter för att samla in data. De ska analysera rörelsemönster och identifiera vilka problem personer med nedsatt rörlighet möter i trafiken. Förhoppningen är att, med hjälp av AI, kunna bygga ett inkluderande trafikövervakningssystem som är medvetet om sin omgivning.

Bild
Porträttbild av forskaren Jörgen Lundälv.
Jörgen Lundälv, lektor i socialt arbete.
Foto: Gunnar Jönsson

– Trygghet i trafiken måste inkludera alla. Vi behöver säkerhetssystem som känner igen både hjälpmedel och rörelser personer med funktionsvariationer har, säger Jörgen Lundälv som är lektor i socialt arbete vid Göteborgs universitet.

Plattform ska lära sig av användaren

Målet är att kunna utveckla en automatiskt AI-plattform som kan lära sig av användarens beteende och preferenser. Plattformen ska också kunna ge feedback och förslag på hur trafikanten kan förflytta sig säkert i trafiken.

– Vi vill att systemet ska anpassa sig efter olika behov och situationer. Därför är det viktigt att vi har med personer från olika livsvillkor i projektet, så som äldre, personer med funktionsnedsättningar eller personer som använder rullstol eller rollator, säger Jörgen Lundälv.

Förhoppningen är att systemet ska kunna varna och assistera i eventuella farliga trafiksituationer. Exempelvis när en bil närmar sig eller när ett övergångsställe är otydligt. Plattformen ska också kunna ge råd och tips om hur man kan planera sin rutt på ett säkert och bekvämt sätt.

Resultaten tror vi kommer gynna alla som på något sätt ansvarar för utformningen av våra trafikmiljöer och fordon, och i slutändan bidra till ett säkrare och mer inkluderande transportsystem, säger Yinan Yu.

Text: Louise Älgne, kommunikatör Institutionen för socialt arbete och Natalija Sako, kommunikatör Institutionen för data- och informationsteknik 

Fakta om projektet
  • Projektet heter “No AI About Us Without Us: Enhancing Safety for Vulnerable Road Users (VRUs) with Reduced Mobility" och förkortas till NOAI.
  • Pågår mellan 2024 och 2026.
  • Projektet har fått 2,2 miljoner kronor i finansiering från Vinnova och AoA Transport.
  • Forskningen är ett samarbete mellan Institutionen för data- och informationsteknik vid Chalmers tekniska högskola och Göteborgs universitet, Chalmers Industriteknik, trafikforskningscentrum SAFER och Institution för socialt arbete vid Göteborgs universitet.
  • De ansvariga forskarna i projektet är Jörgen Lundälv (socialt arbete) och Yinan Yu (projektledare och forskare inom AI-användning vid Institutionen för data- och informationsteknik).

Lyssna på en intervju med forskarna i Sveriges Radio där de berättar om projektet.

Sveriges Radio, Förmiddag i P4 16 september 2024 (sverigesradio.se)