Porträtt Agnes Wold
Foto: Johan Wingborg

Agnes Wold framröstad som Årets kvinna

Vi gratulerar Agnes Wold, som är Årets kvinna enligt svenska folket. Hon är professor i klinisk bakteriologi vid Göteborgs universitet, och har blivit en populär hälsoexpert under pandemin.

Det är Aftonbladet som låtit Demoskop genomföra en undersökning inom en panel som speglar det svenska folket. På frågan om vilken kvinna de tycker har utmärkt sig särskilt positivt under det senaste året lyfte tolv procent av de 1200 svarande fram Agnes Wold, och mest populär var hon bland kvinnor:

– Det känns jättebra att jag är mest omtyckt av kvinnorna. Jag är ju feminist och jag tycker det är viktigt att kvinnor och barn inte glöms bort under pandemin. Det har man gjort i många andra länder, där man till exempel stängt skolorna, säger Agnes Wold, som i intervjun med Aftonbladet också berättar att hon är rörd över utmärkelsen.

Lyfter fram skolministern

Om hon själv hade fått frågan hade hon valt att nominera utbildningsminister Anna Ekström, som trots påtryckningar sett till att skolorna hållits öppna under pandemin, berättar Agnes Wold för tidningen.

Tolv procent av de tillfrågade framförde alltså Agnes Wold som Årets kvinna, och strax efter, med elva procent at rösterna, kom tvåan Ebba Busch. På tredje plats återfinns Greta Thunberg, med åtta procent.

Tidigare i år blev Agnes Wold utnämnd till Årets göteborgare, och nu alltså även Årets kvinna. Hon är aktuell i Sveriges Radios podd ”Fråga Agnes” där hon svarar på lyssnarnas hälsorelaterade frågor.

Undersökningen är gjord av Demoskop på uppdrag av Aftonbladet inom ramen för den så kallade Iniziopanelen som speglar svenska folket. Målgruppen är allmänheten 16 år och äldre. Undersökningen omfattar 1 221 intervjuer under perioden 3-7 mars, 2021 och är genomförd som en webbundersökning. Urvalet är pre-stratifierat och vägt på ålder, kön, region och parti i föregående val.

Intervju med Agnes Wold i Aftonbladet