2016 års professorer installerades av rektor

2016 års nyblivna professorer är nu installerade av rektor Pam Fredman under Göteborgs universitets årliga professorsinstallation i Konserthuset. I samband med professorsinstallationen fick även årets pedagogiska pristagare sina diplom under den efterföljande ceremonin med dekan Marie Demker.

Rektor Pam Fredmans hälsningsanförande framför universitets nya professorer.Rektor Pam Fredman höll ett hälsningsanförande för Göteborgs universitets nya professorer.

Fredagen den 28 april hölls den årliga professorsinstallationen för universitetets nya professorer 2016. Från Humanistiska fakulteten installerades Åsa Arping (litteraturvetenskap) Gunilla Hermansson (litteraturvetenskap), Per Holmberg (svenska språket med inriktning mot språkbruksforskning), Henrik Rosenkvist (nordiska språk) och Christina Thomsen Thörnqvist (latin).

Rektor Pam Fredman höll ett hälsningsframförande innan varje professor installerades och fick varsin individuell fanfar. Under installationsceremonin bjöds det på musik och tal, bland annat av Henrik Rosenkvist som var den som höll Humanistiska fakultetens tal och av Simon Ivarsson, vice ordförande för Göteborgs universitets studentkårer, som liknade professorerna vid superhjältar. Därefter avslutades eftermiddagen med mingel och buffé.

För musik- och körunderhållningen stod bland andra Oscar Edin, violin, och Ludwig Störholt, piano, samt Göteborgs akademiska kammarkör.

Direkt efter professorsinstallationen prisade Marie Demker, dekanus, Humanistiska fakultetens fyra pedagogiska pristagare och delade ut diplom. Årets pedagogiska pris delas av Cathrine Felix, Helle Lykke Nielsen, Martin Kaså och Rosmari Lillas.

Text och foto: Johanna Hillgren

Årets pedagogiska pristagare på scenÅrets pedagogiska pristagare uppmärksammades först på scen.

Christina Thomsen Thörnqvist var en av dem som installeradesChristina Thomsen Thörnqvist (ståendes till vänster) var en av Humanistiska fakultetens nya professorer som installerades av rektor Pam Fredman.

ceremoni för fakultetens pedagogiska pristagareEfter professorsinstallationen hölls en ceremoni för fakultetens pedagogiska pristagare och dekanus Marie Demker delade ut diplom.

Rosmari Lillas var en av de pedagogiska pristagarnaRosmari Lillas var en av de pedagogiska pristagarna.

Cathrine Felix, Martin Kaså, Rosmari Lillas och Helle Lykke NielsenPedagogiska pristagare, från vänster: Cathrine Felix, Martin Kaså, Rosmari Lillas och Helle Lykke Nielsen.