Viktoria Nilsson mitt i ett långt hopp
Viktoria Karlsson hoppar för medalj i Paralympics, med längder uppåt 5 meter.
Foto: Parasport Sverige

Viktoria hoppar för medalj i Paralympics

När paraidrottaren Viktoria Karlsson inte hoppar för medalj i Paralympics, hoppas hon på en karriär som forskare. Just nu kombinerar hon sin elitsatsning i längdhopp med att läsa masterutbildning på Göteborgs universitet.

Officiellt Paralympics-porträtt av Viktoria Karlsson
Viktoria Karlsson är redo för sitt andra Paralympics.
Foto: Parasport Sverige / Karl Nilsson

Med ett färskt EM-silver från juni finns det förhoppningar om medalj även i Tokyo, när Viktoria Karlsson då kliver in i sitt andra Paralympics (Rio 2016). Hon tävlar i klassen T11 vilken innebär att de tävlande är blinda.
– När jag var ett halvår upptäcktes det att jag hade cancer på näthinnorna. Vid fem års ålder blev jag helt blind, berättar Viktoria Karlsson.

Synnedsättningen stoppade inte Viktoria som började med friidrott i sjuårsåldern. Länge höll den unga talangen jämna steg även med de fullt seende längdhopparna. Hittills har det blivit tre EM-guld, två EM-silver, ett VM-brons och hela 19 SM-guld (varav tio i längdhopp). Men att en medalj från Paralympics fattas henne råder det ingen tvekan om.
Det hade värderats enormt högt, helt klart högst av allt hittills. Paralympics är det största du som paraidrottare kan vinna och eftersom man bara får chansen var fjärde år blir kraven så mycket högre, säger Viktoria Karlsson.

Viktoria Karlsson med en bra plankträff
Det gäller att kunna tajma ansatsen för att i så hög fart som möjligt träffa plankan så långt fram som möjligt, utan att det blir ett övertramp.
Foto: Parasport Sverige / Karl Nilsson

Längre hopp och mindre marginaler
VM-bronset kom i Doha 2015 efter en smått fantastisk plankträff isatt med en enorm centimeterprecision. Grenen har utvecklats oerhört de senaste åren och de är nu en dryg handfull som kan vara i just centimeterstrid om medaljerna, om de presterar i paritet med sina personbästa.
Allt måste verkligen stämma för att det ska räcka hela vägen till medalj, men jag har gjort, och fortsätter göra, vad jag kan för att det ska bli så.

Efter en smakstart med silver vid sommarens EM har Viktoria och hennes tränare gått in i en tyngre träningsperiod för att nu minska träningsmängden något och skapa ytterligare en formtopp. Det är framför allt i just europamästerskapen som de största framgångarna hittills kommit.
Mitt starkaste längdhoppsminne tror jag är mitt senaste EM-guld (2018), då satte jag även mitt nuvarande personbästa på 4,77 meter. Det var en tävling där allting stämde och jag till slut lyckades vinna, trots att jag inte var rankad etta och trots att det blev oerhört jämnt, berättar Viktoria vidare.

Viktoria Karlsson får sin guldmedalj under EM 2018
Medaljcermoni under EM i Berlin 2018, där Viktoria Karlsson tog guld på nytt personbästa (4,77m).
Foto: Parasport Sverige / Karl Nilsson

Flexibelt och tryggt med utbildning i ryggen
Att kombinera en elitsatsning med universitetsstudier är inte alltid lätt, men för Viktoria har det fungerat bra.
– Jag tycker att Göteborgs universitet har varit väldigt flexibla när det behövts. Jag har till exempel fått göra alternativa uppgifter eller flytta lite på inlämningar ibland när jag varit bortrest.

Hon berättar vidare att en stor fördel är att studier generellt är ganska flexibla, så det går att anpassa sitt pluggande efter sitt träningsschema. Dessutom är det skönt att veta att man har en utbildning i ryggen när man så småningom slutar med idrotten.
– För mig har det varit skönt att inte bygga hela mitt liv på en enda grej. När det har varit motigt med idrotten har jag alltid känt att jag har min utbildning också, och vise versa. Några nackdelar ser jag egentligen inte, men det är klart att man måste bli duktig på att planera och att vara disciplinerad för att hinna med allt, berättar hon.

Hon läste sin kandidat på institutionen för kemi och molekylärbiologi (molekylärbiologi) men är nu på institutionen för data- och informationsteknik, där hon ska påbörja sitt andra år på mastersprogrammet i applied data science. Målet är att slå ihop de båda inriktningarna och skapa en fortsättning som forskare, för att då kunna arbeta med att analysera biologiska data på dator.
– Det lockar mig väldigt mycket just nu. Jag är väldigt intresserad av mekanismerna kring cancer och dess utveckling, det vore en dröm att få jobba med det i framtiden.

Men en sak i taget. Först och främst ska Paralympics-medaljen förhoppningsvis bärgas. För den som vill följa Viktoria Karlssons jakt på medalj gäller det att ställa klockan tidigt natten till den 27 augusti. Från två på natten startar friidrotten med längdfinalen och det finns minst sagt hopp om långa hopp, från en driven och taggad Viktoria Karlsson.

Viktoria Nilsson på Paralympics-uppladdning
För den som vill följa Viktoria Karlssons jakt på medalj gäller det att ställa klockan tidigt natten till den 27 augusti. Från två på natten startar friidrotten med längdfinalen.
Foto: Parasport Sverige / Anton Lernstål

Namn: Viktoria Karlsson
Idrott: Längdhopp
Klass: T11 (Läs mer om klass T11 på Lexi.global)