Forskare vid Göteborgs universitet

Undersöker hur miljögifter i sötvatten påverkar mikroorganismer

Ett stort intresse för miljöfrågor landade i en forskarutbildning vid Göteborgs universitet. Daniela Gomez Martinez undersöker hur mikroorganismer i sötvatten reagerar på gifter och bekämpningsmedel.

Hur alger, svamp och bakterier anpassar sig till olika koncentrationer av föroreningar och bekämpningsmedel som finns i sötvatten är huvudfokus i Daniela Gomez Martinez avhandling.

Hon har tagit prover på mikroorganismer i Mölndalsån och Göta älv. I labbet har sedan proverna testats mot olika grad av föroreningar. I sista skedet har Daniela Gomez Martinez undersökt mikroorganismerna molekylärt, genom DNA- tester.

- Hälften av mitt forskningsarbete sker i labbet och hälften vid datorn.

Syns en anpassning

När Daniela Gomez Martinez studerade hur mikroorganismerna anpassade sig till gifter och föroreningar fann hon flera intressanta resultat. Till exempel anpassade sig mikroalgen Raphidocelis subcapitata till Diflfenikan, ett ogräsmedel som används i stor utsträckning i Europa, genom att minska i storlek.

Algerna kunde återhämta sig och anpassa sig till höga koncentrationer av herbiciden. Men de fick kämpa.

- Det hade en kostnad. De anpassade algerna kunde föröka sig som vid normala förhållanden, men de fick betala för det. De blev mindre i storlek, cellcykeln blev oreglerad och de hade mindre pigment för fotosyntes.

Studerar hela vattenmiljön

Daniela Gomez Martinez undersökningar omfattar även bakterier och vattensvampar, som lever på flod- och sjöbottnar tillsammans med mikroalger.

- Jag tittar på hela sammansättningen av mikroorganismer och har märkt förändringar i vilka arter som finns, alltså i den biologiska mångfalden. Vad det gäller till exempel mikrosvampar så har vissa arter lättare att överleva gifter och föroreningar. Men vi vet inte hur bra de arter som blir kvar fungerar.

Analyserna visar att antalet vattensvampar minskar totalt sett när föroreningarna i vattnet ökar. Och eftersom vattensvampar bryter ner stora mängder organiskt material som löv, är det ett problem.

- Det minskar ju födan för till exempel kräftdjur och småfisk. Och när svamparna minskar så rubbas hela det akvatiska ekosystemet.

En bild på Daniela

Gillar livet i Göteborg

Efter en kandidatexamen i bioteknik och en master i miljötoxikologi vid det tekniska universitetet i Valencia i Spanien, letade Daniela Gomez Martinez efter en passande forskarutbildning.

- Mitt intresse för miljöfrågor var stort redan innan jag började på universitetet. Och när jag läste att mikroorganismer kan motverka föroreningar i floder och sjöar bestämde jag mig för att studera det i min kandidatuppsats. Genom den lärde jag mig mycket om mikrobiologi, säger Daniela Gomez Martinez.

Hon letade universitet i Europa och fastnade för Göteborgs universitet. I november år 2020 kom hon hit. Daniela Gomez Martinez stortrivs i Göteborg och omfamnar den icke-hierarkiska struktur som finns på Göteborgs universitet.

- Jag kan prata med professorn och ha en trevlig konversation och behöver inte känna mig nervös utan jag blir lyssnad på och får möjlighet att utveckla mina egna idéer. Det är fantastiskt tycker jag!

Dessutom möjliggör forskarutbildningens upplägg att hon kan planera sitt arbete och anpassa det till sitt största fritidsintresse. Daniela Gomez Martinez har suttit på hästryggen sedan hon var sju och ägnar sig regelbundet åt både dressyr och hopp.

Hon håller också på att lära sig svenska. Framtidsplanen är att bli kvar i Göteborg och söka jobb inom industrin.

- Jag älskar att bo i Göteborg. Stan är lagom stor och här händer så mycket kul. Folk är i allmänhet väldigt trevliga, lite blyga först, men varma när man lär känna dem närmre.

Daniela Gomez Martinez

Är: Doktorand i ekotoxikologi vid institutionen för biologi och miljövetenskap.

Född: Uppvuxen i Valencia i Spanien.

Ålder: 26 år

Intressen: Ridning och beachvolley.

Kuriosa: Inspirerad av sin mamma, som är designer, har hon börjat teckna och måla sedan hon kom till Sverige.