Direktionsskylt från SPK's kongress

Svenska psykiatrikongressen 13-15 mars 2024

Svenska Psykiatriska Föreningen arrangerar årligen den Svenska Psykiatrikongressen (SPK), i år hölls konferensen i Stockholm.

Centrum för katastrofmedicin bidrog till programmet

Ett stort antal föreläsare bidrog till årets program 2024, var av några från Göteborgs universitet, där ibland Yohan Robinson, centrumföreståndare för Centrum för katastrofmedicin CKM, som deltog på ett nytt spår för denna kongress: Tema: Kris, Krig och Katastrof. Han talade om militärmedicin, vilket föreslås återinföras på universiteten för att bidra till bättre sjukvårdsberedskap.

Cave Sinai, även han forskare vid CKM och vuxenpsykiater, var arrangör och moderator för detta tema inklusive två paneldebatter: 1) Hur kan psykiatrin förbereda sig för krisläge? samt 2) Vad gör psykiatrin om det blir kris eller katastrof?

Försvarsmaktens Generalläkaravdelning var också representerad med två psykiatriker.

Ta del av hela programet  och de inspelade filmerna från SPK

Inför kongressen den 12-14 mars 2025 i Göteborg, planeras det för ett anknytande tema: Hot, Terror och Mental motståndskraft.

Håll dig uppdaterad om 2025-års kongress på  Svenska Psykiatrikongressens egen webbplats. Abstracts till kommande kongresser brukar ha en deadline i oktober.

Mer information

Det är Svenska Psykiatriska Föreningen som arrangerar den årliga Svenska Psykiatrikongressen SPK. Hittills har kongressen hållits omväxlande i Stockholm och i Göteborg under vecka 11 onsdag-fredag.

Svenska Psykiatriska Föreningen har copyright på samtliga filmer som vi länkat till. Det innebär att de endast får visas från SPK's hemsidan och i utbildningssyfte.