Religiös litteracitet, utmaningar och strategier i gymnasieskolan
Kort beskrivning
Samverkansprojektet Religiös litteracitet, utmaningar och strategier i gymnasieskolan syftar till att utveckla religionsdidaktiska modeller som stärker elevers religiösa litteracitet genom att kombinera faktabaserad kunskap med reflexiva och analytiska förmågor. Projektet genomförs tillsammans med Wilhelm Kardemark och i nära samarbete med gymnasielärare på Hulebäcksgymnasiet. Två forskningsbaserade fokusområden strukturerar studien: Den levda religionens platser och kroppar och RE-searchers som en väg till religiös litteracitet. Det första undersöker hur religion praktiseras i vardagen och hur detta kan integreras i undervisningen för att motverka stereotyper, medan det andra introducerar det brittiska RE-searchers-konceptet för att stärka elevers undersökande och perspektivtagande förmågor.
Projektet följer en cyklisk arbetsmodell inspirerad av lesson study, där lärare och forskare gemensamt identifierar utmaningar, utvecklar undervisning och reflekterar över resultaten. Materialet består av klassrumsobservationer, samtal och undervisningsdokumentation. Resultaten ska leda till generella modeller för religionskunskapsundervisning som är både empiriskt förankrade och praktiskt användbara.