
Kvalitet i förskola och fritidshem
Kort beskrivning
Forskningstemat rör olika aspekter av kvalitet i förskola och fritidshem. De frågor som behandlas inbegriper policy och de villkor som skapas för barns välbefinnande, lärande, lek och utveckling i förskola, tidiga skolår och fritidshem.
Om forskningstemat
Forskningstemat QiPS (Kvalitet i förskola och fritidshem/Quality in Preschool and Schoolage educare) riktar fokus mot frågor rörande kvalitet, policy, profession och barns och ungas lärande, lek och utveckling inom tidiga utbildningsinstitutioner. Doktorander, seniora och juniora forskare, adjunkter och mastersstudenter deltar. De frågor som behandlas rör olika aspekter av policy och de villkor som skapas för barns och ungas välbefinnande, lärande, lek och utveckling i förskola, tidigare skolår och fritidshem. Vi intresserar oss specifikt för kvalitets- och policyfrågor i relation till lärares professionella utveckling och till villkoren för barns och ungas institutionella lärande, där lärarkompetens och undervisning är avgörande kvalitetsaspekter. Forskningen genomsyras av ett helhetsperspektiv på barn och unga och behandlar både strukturella villkor för verksamheten och de processer i termer av interaktion, kommunikation och förhållningssätt som utgör barns och ungas lärmiljöer. Forskningen inom temat utgår från ett barnperspektiv med ambitionen att också söka barns och ungas perspektiv i syfte att uppmärksamma och analysera barns och ungas utveckling och möjligheter till lek, delaktighet, inflytande och aktörskap inom olika områden.
Styrgrupp
Catarina Andishmand: universitetslektor, catarina.andishmand@gu.se
Jonna Larsson: universitetslektor, jonna.larsson@gu.se
Hanna Petersson: sekreterare, doktorand, hanna.petersson@gu.se
Pågående forskningsprojekt
Inom temat bedrivs för närvarande projekt om barns rättigheter, barngruppens storlek i förskolan och fritidshemmet, kvalitetsforskning i förskolan, förskollärares kompetens i förskolans praktik samt hållbarhetsrelaterade frågor i förskolan. Projekt pågår också om policy, kvalitet, likvärdighet och barns lärande inom fritidshemmets ramar och uppdrag. Vi bedriver flera praktiknära forskningsprojekt, bland annat om professionsutvecklande arbetssätt, teknikkunskaper i förskolans undervisningspraktik och modeller för praktiknära fortbildning. Inom temat pågår för närvarande ett strategiarbete med fokus på kvalitet i förskola och fritidshem med tvärvetenskapliga samarbeten om vad som är bra för barn.
Nationella och internationella samarbeten
Forskningstemats medlemmar deltar i en rad nationella fritidspedagogiska och förskolepedagogiska nätverk samt internationella nätverk inom ramen för organisationer som EECERA, ECER, EARLI, NERA, WERA och OMEP och har kontakter med forskargrupper i flera länder.
Just nu deltar forskare i VR-nätverket Nordiska forskningsnätverket för evidensbaserad förskola av hög kvalitet och för social rättvisa. Miljön gästas kontinuerligt av internationella gästforskare och -doktorander.
Kollegie- och seminarieverksamhet
Det konkreta arbetet inom QiPS bedrivs inom ramen för en seminarieserie. Seminarieverksamheten riktar sig till lärarutbildare, forskare, doktorander och andra med intresse för kvalitetsfrågor i förskola och fritidshem, genom dels öppna föreläsningar, dels kontinuerliga text- och arbetsseminarier för forskare och forskarstuderande.
Kommande aktiviteter
20 maj, kl 13:00-15:00, lokal: B1 113:
Barns utveckling i tvärvetenskapliga perspektiv: Barns utveckling förstått som en samkonstituering av multipla kunskaper
Hillevi Lenz Taguchi, professor i barn- och ungdomsvetenskap vid Stockholms universitet
Mer om seminariet
16 juni, kl 10:00-12:00, lokal: AK2 138:
Slutseminarium: Policyarbete i fritidens gränsland. Om organisering av mellanstadiebarns fritid i en kommunal jämlikhetsinsats i den urbana periferin (preliminär titel)
Sara Andersson, doktorand i barn- och ungdomsvetenskap, Göteborgs universitet
Höstens seminarier kommer att hållas måndagarna 8 september, 6 oktober, 3 november, 15 december kl. 9.00-11.00. Mer information kommer.